W Rosji został oblatany pierwszy seryjny egzemplarz samolotu transportowego Ił-76MD-90A

W Rosji został oblatany pierwszy seryjny egzemplarz samolotu transportowego Ił-76MD-90A. Maszyny tego typu mają w przyszłości stanowić podstawę rosyjskiego lotnictwa transportowego, a na ich bazie powstaną też samoloty specjalne, w tym powietrzny zbiornikowiec i AWACS. Jak poinformował dyrektor generalny Iljuszyna Aleksiej Rogozin, w dniu 7 listopada do swojego pierwszego lotu wystartował pierwszy egzemplarz seryjny samolotu Ił-76MD-90A. Jest to najnowsza modyfikacja tego ciężkiego transportowca wyposażona w silniki PS-90A-76 o większej mocy i mniejszym zużyciu paliwa w stosunku do wersji stosowanych w poprzedniej generacji Ił-ów-76. Zasięg samolotu wynosi (przy ładunku 52 ton) 5000 km, by unieść się w powietrze potrzebuje ok. 1,5 km drogi startowej. Samolot Ił-76MD-90 nie różni się w wymiarach od swojego poprzednika: długość kadłuba wynosi 46,6 m, wysokość 14,76 m, a rozpiętość skrzydeł wynosi 50,5 m. Kabina najnowszej wersji Ił-a-76 zabudowana jest w standardzie "szklanego kokpitu" z trzema "inteligentnymi" panelami i ośmioma wyświetlaczami.Rosyjskie siły zbrojne zamówiły w październiku 2012 roku łącznie 39 egzemplarzy tego samolotu, za kwotę 2,1 mld USD. Iljuszyn, spółka należąca obecnie do United Aircraft Corporation (UAC) chce także promować swoją konstrukcję na rynku cywilnym. Na bazie Ił-76MD-90A powstają też powietrzny zbiornikowiec Ił-78M-90A, który został oblatany w styczniu br. oraz rosyjski AWACS Berijew A-100. Ten drugi samolot po raz pierwszy wzniósł się w powietrze w listopadzie 2017 roku. (defence24)

Komentarze