British Airways pożegnały Boeingi 767

British Airways pożegnały jeden z najbardziej charakterystycznych samolotów w swojej flocie – Boeinga 767-300ER. Ostatnie dwa samoloty tego typu, należące do narodowego przewoźnika W. Brytanii zostały przebazowane z portu lotniczego Londyn-Heathrow do St. Athan w Walii. Ostatnie komercyjne rejsy w barwach British Airways wykonał 25 listopada Boeing 767-300ER, noszący znaki rejestracyjne G-BZHA, który wystartował z Heathrow o 12:20 czasu lokalnego do Larnaki na Cyprze i powrócił do Londynu o 22:25 tego samego dnia. Samolot ten został dostarczony przewoźnikowi w 1998 i przeleciał ponad 37 mln km. W tym czasie odwiedził Larnakę aż 900 razy, ale najczęściej latał do Aten – aż 1275 razy. Szacuje się, że G-BZHA przewiózł około 4 milionów pasażerów podczas prawie 23 tys. lotów. Model 767-300ER został wybrany przez British Airways w 1987. W tym czasie rozważano też pozyskanie Airbusów A300-600R, ale ostatecznie zadecydowały podobieństwo wyposażenia kabiny załogi z Boeingiem 757 (dzięki czemu piloci po krótkim przeszkoleniu mogli zasiąść za sterami obydwu typów) i możliwość zabudowania rodzimych silników Rolls-Royce RB211. Nota bene, taki zespół napędowy zastosowano tylko w 28 samolotach dostarczonych Brytyjczykom i 3 przekazanych chińskim Yunnan Airlines. Pierwszy 767-300ER trafił do floty British Airways w lutym 1990 i był eksploatowany na trasie do Paryża. Kolejnym portem, w którym często można było zobaczyć 767 brytyjskich linii był Frankfurt (prawie 15 tys. lotów). Samoloty tego typu były również używane do obsługi połączeń do Abu Zabi, Calgary i Nowego Jorku, a w ostatnich latach ponownie na krótkich dystansach (m.in. do Aten i Larnaki), a także na niektórych trasach krajowych. Ogółem flota samolotów tego typu należących do British Airways wykonała ponad 425 tys. lotów. Na połączeniach krótkodystansowych Boeingi 767 zostały zastąpione przez Airbusy rodziny A320, a na dalekodystansowych – przez Dreamlinery. Kilka dni temu Brytyjczycy odebrali już 30. Boeinga 787, a niebawem do floty dołączy pierwszy Airbus A350-1000. (Altair)

Komentarze