W informacjach
związanych z inwestycjami prowadzonymi na lotniskach możecie się spotkać ze
specyficzną lotniczą nomenklaturą, której nie zawsze da się uniknąć. W tym
wpisie wyjaśnię jedno z często używanych pojęć, czyli klasę samolotu określaną
literą od A do F. Z takimi zapisami możecie się spotkać np. przy naszych
komunikatach dotyczących rozbudowy pyrzowickiego lotniska gdzie np. przy
zakończonej już inwestycji budowy nowej płyty postojowej pisaliśmy, że może
pomieści 10 samolotów kodu C i 3 kodu D lub zamiennie 7 samolotów kodu C i 5
kodu D. Jednak zanim wyjaśnimy, co kryje się pod tymi literkami warto zacząć od
kwestii formalnych, z których wynika klasyfikacjach statków powietrznych.
Najważniejszym dokumentem regulującym funkcjonowaniem branży lotniczej sektora
cywilnego i głównym źródłem prawa lotniczego jest bez wątpienia ustanowiona
przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO) „Konwencja o
międzynarodowym lotnictwie cywilnym”. Dokument ten, ze względu na miejsce jego
sporządzenia, nazywany jest także konwencją chicagowską. Zgodnie z jego
zapisami umawiające się w ramach tej Konwencji państwa są zobligowane do
przyjmowania norm i zalecanych metod postępowania w międzynarodowym lotnictwie
cywilnym oraz informowania ICAO o wszelkich różnicach pomiędzy obowiązującymi w
danym kraju przepisami i stosowaną praktyką a międzynarodowymi normami
określonymi w Załącznikach do Konwencji. Obecnie obowiązuje 19 załączników i to
właśnie z ich zapisów, a konkretnie tych zawartych w Załączniku 14 – Lotniska,
Tom I – Projektowanie i eksploatacja lotnisk, bezpośrednio wynikają kwestie
związane z klasyfikacją statków powietrznych. Przy projektowaniu infrastruktury
liniowej strefy airside, czyli dróg startowych, dróg kołowania i płyt
postojowych bierze się pod uwagę dwie wartości. Pierwszą z nich jest rozstaw
skrzydeł, drugą rozstaw kół podwozia głównego. Na podstawie tych wartości ICAO
podzieliło statki powietrzne na sześć grup, każdej z nich przypisana jest
litera alfabetu.
Literą A określa
się najmniejsze z samolotów, których rozpiętości skrzydeł wyraża się wartością
mniejszą niż 15 m,
a rozstaw kół podwozia głównego mniejszą niż 4,5 m. Do tej grupy należą
wszystkie samoloty jednosilnikowe i niektóre business jety.
Litera B
zarezerwowane jest dla maszyn o rozpiętości skrzydeł od 15 m do 24 m i rozstawie kół podwozia
głównego od 4,5 m
do 6 m.
Przykładowo do tej grupy należą popularne turbośmigłowe samoloty produkcji ATRa
modele 42 i 72.
Kod C noszą
najczęściej spotykane na pyrzowickim lotnisku samoloty, czyli Airbusy A320 i
Boeingi 737. Rozpiętość skrzydeł samolotów kodu C zamyka się w wartościach od 24 m do 36 m, a rozstaw kół podwozia
głównego od 6 m
do 9 m.
W kolejną literę
kodu czyli D wpisują się mniejsze samoloty szerokokadłubowe takie, jak np.
Boeing 767, Airbus A300, ale także większa wąskokadłubowe samoloty np. Boeing
757. Statki powietrzne określane tym kodem muszą mieć rozpiętość skrzydeł od 36 m do 52 m, a rozstaw podwozia
głównego od 9 m
do 14 m.
Kolejne dwa kody to już prawdziwa waga ciężka.
Samoloty kodu E
mają rozpiętość skrzydeł od 52
m do 65
m a ich podwozie główne ma rozstaw od 9 do 14 metrów. W tej grupie
znajdują się Boeingi 747 do wersji 400 i cała rodzina Airbusów A330 oraz A340.
Dla największych
samolotów świata (AN225 Mrija, Airbus A380, Boeing 747-8 w wersji pasażerskiej
i towarowej) przypisany jest kod F. Rozpiętość skrzydeł tych maszyn wynosi od 65 m do 80 m a rozstaw podwozia
głównego od 14 m
do 16 m.
Podsumowując. Gdy
piszemy, że na płycie postojowej nr 1 Katowice Airport znajdują się 23
stanowiska dla samolotów kodu C i 3 dla kodu D lub 16 dla kodu C, 5 dla kodu D
i 2 dla kodu E oznacza to, że możemy tam ustawić maksymalnie np. 23 szt.
Airbusów A320 lub Boeingów 737, 3 szt. Boeingów 757 bądź w przypadku wizyt
większych statków powietrznych 16 szt. Airbusów A320 lub Boeingów 737, 5 szt.
Boeingów 757 i dwa Jumbo Jety (Boeing 747). Oczywiście nie ma ograniczeń w
przypadku, gdy na stanowisku dla samolotu kodu D chcemy ustawić samolot kodu C,
jednak w drugą stronę nie ma takiej możliwości. Źródło: Katowice-airport.com
Komentarze
Prześlij komentarz