Problemy podczas komunikacji z ATC spowodowały zaniżenie separacji pomiędzy samolotami

17 listopada, A346 należący do Lufthansy (znaki rejestracyjne D-AIHC) wykonywał lot LH-542 z Frankfurtu nad Menem do Bogoty w Kolumbii. Ze względu na niekorzystne warunki atmosferyczne na lotnisku docelowym, rejs został przekierowany do Cali, gdzie podczas podejścia, lokalne ATC poinstruowało pilotów, aby na dalsze instrukcje oczekiwali w punkcie MANGA. Załoga jednak poinformowała, że nie jest w stanie odnaleźć tego punktu w ich FMS i poprosiła kontrolera o przeliterowanie nazwy. Kontroler nie zrozumiał tej prośby i nie przeliterował punktu na trasie, więc załoga LH zgłosiła, że nie są w stanie oczekiwać w punkcie MANGA. Komunikacja była utrudniona w obu kierunkach, a kilka transmisji musiało zostać powtórzonych ("say again"), dopóki nie zostały właściwie zrozumiane. W tym samym czasie A330 Avianca Brasil (dawniej Oceanair – znaki rejestracyjne PR-OCK) wykonujący lot O6-852 z Sao Paulo Guarulhos do Bogoty również został przekierowany do Cali. Jego załoga usłyszała wymianę korespondencji pomiędzy Lufthansą, a ATC i zaczęła ją tłumaczyć z hiszpańskiego na angielski, porozumiewając się z ATC w języku hiszpańskim, a następnie przekazując komunikację do A340 w języku angielskim i odwrotnie. Kolumbijskie media informowały o incydencie podkreślając, iż bariera językowa spowodowała zaniżenie separacji między dwoma statkami powietrznymi, co mogło doprowadzić do ryzyka kolizji w powietrzu. Z tego powodu kolumbijski AeroCivil (Urząd Lotnictwa Cywilnego) wszczął dochodzenie mające wyjaśnić przyczyny incydentu. Dane transponderów Mode-S wskazują jednak, że A346 Lufthansy rozpoczął holding w pobliżu Cali na FL240, a następnie rozpoczął procedurę podejścia lądując w Cali około 6 minut przed A330. Avianca A330 rozpoczał holding na FL270 przylatując z innego kierunku i po tym, jak Lufthansa zniżyła się na FL130, również rozpoczął zniżanie i wylądował bezpiecznie w Cali około 6 minut po A340. Dane Mode-S nie wskazują na utratę separacji w żadnym momencie lotu obu samolotów. Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com Źródło: avherald/dlapilota

Komentarze

Popularne posty