Plan Generalny dla Portu Lotniczego Kraków zatwierdzony

26 listopada 2018 r. został zatwierdzony Plan Generalny Lotniska Kraków/Balice. Dokument wyznacza kierunki rozwoju portu lotniczego w ciągu najbliższych dwudziestu lat. Wartość planowanych inwestycji to około miliard złotych. To dalszy rozwój gospodarki Krakowa i Małopolski oraz około 10 tysięcy bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy w regionie. Zadania zaplanowane do 2036 roku, uwzględniają rozwój siatki połączeń i ruchu lotniczego w Polsce, który będzie również efektem powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego. – To ważna chwila w historii lotniska Kraków-Balice. Bardzo się cieszę, że dzięki zaangażowaniu i determinacji zarządu Kraków Airport wraz z zespołem krakowskiego lotniska udało się doprowadzić do momentu, w którym możliwe jest podpisanie Planu generalnego. Rozwój lotnictwa w Polsce następuje dynamicznie, a prognozy wzrostu są optymistyczne. Jesteśmy przekonani, że inwestycje w rozwój transportu lotniczego opłacą się Polsce, a pasażerowie będą zadowoleni z nowych możliwości oferowanych im przez polskie lotniska – powiedział Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury. – Dzisiejsze wydarzenie to bardzo dobra wiadomość dla Małopolski. Wszyscy mamy świadomość, jak duża jest dynamika na lotnisku w Krakowie-Balicach. Konieczne są zmiany infrastrukturalne, które będą systematycznie podnosić komfort zarówno pasażerów, jak i przewoźników. Przyjęty Plan generalny jest trasą, po której lotnisko może spokojnie i konstruktywnie podążać. Strategia zakłada bowiem plan możliwy do realizacji, kompleksowy i spójny. Pamiętajmy przy tym, że port lotniczy to także granica państwa i miejsce niezwykle odpowiedzialnej pracy służb państwowych, jak chociażby Straży Granicznej. Dlatego tak istotne jest to, że modernizacja będzie przebiegać w harmonii z rozwojem służb państwowych, którym zawdzięczamy bezpieczeństwo i sprawne funkcjonowanie lotniska – powiedział Piotr Ćwik, Wojewoda Małopolski. – Rozwój regionu zależy w ogromnej mierze od jego dostępności transportowej. Dlatego tak ważne jest inwestowanie w powstanie jak najszerszej siatki połączeń drogowych, kolejowych oraz lotniczych. Cieszę się, że właśnie tak się dzieje. Ze swojej strony zapewniam, że w ciągu tej kadencji podejmiemy konsekwentne działania, które będą miały na celu modyfikację przebiegu drogi wojewódzkiej 774 w sąsiedztwie lotniska. To nie tylko ułatwi rozwój lotniska, ale także znacząco poprawi komfort i przepustowość całej sieci dróg po zachodniej stronie Krakowa, usprawni transport lokalny i regionalny, a to przecież zadanie własne Samorządu Województwa Małopolskiego – powiedział Witold Kozłowski, Marszałek Województwa Małopolskiego. – Krakowskie lotnisko jest silne dzięki atrakcyjności Krakowa oraz aktywności i przedsiębiorczości Małopolan. Dzięki zaangażowaniu pracowników, we wszystkich firmach i instytucjach w cywilnej i wojskowej części lotniska, jest to największe lotnisko regionalne, zauważane także w międzynarodowych rankingach. Inwestycje, ujęte w zatwierdzonym dzisiaj Planie generalnym, będą realizowane przy uwzględnieniu zasad zrównoważonego rozwoju. Wymagają współpracy na każdym etapie ich realizacji, aby zapewnić sprawne i bezpieczne funkcjonowanie krakowskiego lotniska – powiedział Radosław Włoszek, Prezes Zarządu Kraków Airport.W 2036 r. Kraków Airport będzie obsługiwać głównie połączenia europejskie, realizowane przez przewoźników wykorzystujących przede wszystkim samoloty kodu C czyli statki powietrzne najczęściej latające do/z Krakowa. Głównym zadaniem inwestycyjnym realizowanym w ramach Planu generalnego jest budowa nowej drogi startowej, która jest kluczowym elementem infrastruktury portu lotniczego. Nowa droga startowa będzie miała długość 2800 m i będzie wyposażona w infrastrukturę umożliwiającą wykonywanie operacji lotniczych w III CAT. Niemniej jednak, realizacja tego założenia wymaga także inwestycji niezależnych od portu m.in. PAŻP, IMGW. Rozbudowany zostanie terminal pasażerski. We wrześniu podpisano umowę z wykonawcą projektu. Projektant przedstawi trzy warianty koncepcji rozbudowy terminalu; po ich analizie podjęta zostanie decyzja o wyborze finalnego rozwiązania. Rozbudowa terminalu pociąga za sobą zmiany na płycie postojowej lotniska, konieczne jest bowiem powiązanie inwestycji w logiczną całość z infrastrukturą zarówno w strefie ogólnodostępnej, jak i w zastrzeżonej. Na płycie postojowej (czyli miejscu, na których na lotnisku parkują samoloty) będzie ok. 35 stanowisk dla samolotów kodu C (obecnie są 22 takie stanowiska). Już w 2017 r. rozpoczął się remont najstarszej (południowo-zachodniej) części płaszczyzny postojowej samolotów, rozbudowywana jest również płaszczyzna w części północnej. Zadania realizowane są etapowo, tak by ograniczyć wpływ prowadzonego remontu na bieżącą obsługę statków powietrznych. Zgodnie z Planem Generalnym zostanie zmieniona lokalizacja terminalu Cargo, będzie on zbudowany bezpośrednio przy obecnej DW 774. Poprawi to dojazd do niego zwłaszcza samochodom ciężarowym, które nie będą już włączać się w wewnętrzny układ komunikacyjny lotniska przy terminalu pasażerskim. W listopadzie br. podpisano umowę na opracowanie koncepcji architektoniczno – funkcjonalnej oraz pełnobranżowej dokumentacji projektowej dla budowy nowego terminala cargo. Projektant przedstawi trzy warianty koncepcji rozbudowy terminalu a po ich analizie podjęta zostanie decyzja o wyborze finalnego rozwiązania na podstawie, którego projektant opracuje pełno branżową dokumentację projektową. Zgodnie z Planem generalnym ładunki cargo, jak do tej pory, będą obsługiwane głównie samolotami rejsowymi, a operacje cargo będą stanowiły niewielki odsetek lotów wykonywanych z krakowskiego lotniska.Lotnisko regionalne, jakim jest Kraków Airport, to ważny element infrastruktury transportowej kraju. O możliwości obsługi pasażerów decyduje kompatybilna infrastruktura lotniskowa (m.in. terminal, urządzenia nawigacyjne, droga startowa, drogi kołowania, płaszczyzny postojowe); oraz wokół lotniska (m.in. parkingi, kolej, drogi dojazdowe). Rozwiązania komunikacyjne są ważne z punktu widzenia pasażerów, mieszkańców i pracowników lotniska. Wiele z tych inwestycji wymaga współpracy i dialogu, a decyzje o ich realizacji leżą w kompetencjach różnych podmiotów i instytucji dlatego też rozwój krakowskiego lotniska uwzględniają strategie: Krakowa, Powiatu Krakowskiego, Województwa Małopolskiego, sąsiadujących z lotniskiem gmin. Źródło: Port Lotniczy Kraków

Komentarze