holding Rostecha ukończył prace badawczo-rozwojowe nad podwoziem szerokokadłubowego CR929

Technodinamika (holding Rostecha) ukończył prace badawczo-rozwojowe nad podwoziem szerokokadłubowego CR929 – chińsko-rosyjskiego samolotu pasażerskiego, który ma się pojawić na rynku między 2025 a 2028 rokiem. Specjaliści Technodinamiki przygotowali również prezentację dla chińskich partnerów dotyczącą zaprojektowanych dla nowego samolotu systemów ochrony przeciwpożarowej i systemów dostarczania tlenu dla załogi. CR929 to samolot szerokokadłubowy dalekiego zasięgu powstający w wyniku kooperacji chińskiego i rosyjskiego przemysłu lotniczego. United Aircraft Corporation (UAC) odpowiada za realizację projektu w części rosyjskiej, a Commercial Aircraft Corporation w Chinach (COMAC) - w części chińskiej. W przedsięwzięciu biorą udział również spółki holdingowe Rostechu takie jak: Radio-Electronic Technologies, Technodinamika, United Engine Corporation i RT-Chemcomposite. Projekt CR929 jest prawdopodobnie kluczowym obszarem współpracy między Chinami i Rosją w sektorze cywilnym. W ciągu najbliższych 20 lat popyt na takie samoloty na rynku chińskim i innych krajach Azji i Pacyfiku wyniesie setki sztuk. Podobnie jak nasi chińscy partnerzy oczekujemy długofalowego i wzajemnie korzystnego rozwoju w lotnictwie cywilnym – Wiktor Kładow dyrektor ds. współpracy międzynarodowej i polityki regionalnej Rostechu. – Opracowanie kluczowych komponentów samolotu przybliża nas do naszego strategicznego celu – do pierwszego lotu komercyjnego planowanego na 2025-2028 – dodaje. Technodinamika przygotowała projekt koncepcyjny podwozia CR929 w ramach umowy z UAC. Ponadto rosyjscy specjaliści zademonstrowali chińskim partnerom systemy przeciwpożarowe i systemy tlenowe dla załogi CR929. Jak twierdzi Technodinamika, ciężar systemu jest o 15% mniejsza w porównaniu z analogicznymi produktami zachodnimi. Stacjonarne systemy gaśnicze mają też mieć przedłużony okres użytkowania do 30 lat. Oba systemy – stały i przenośny – mają spełniać międzynarodowe normy. System tlenowy wedle rosyjskich inżynierów jest lżejszy o 10% od zachodnich produktów. Ponadto okres użytkowania każdej butli tlenowej i bloku dostarczającego tlen został wydłużony do 30 lat. Indywidualna maska zaprojektowana dla układu tlenowego załogi spełnia wymagania określone przez międzynarodowe normy ETSO-C89 i SAE AS8 026. W 2017 r. China Russia Commercial Aircraft International Corporation (CRAIC) - wspólne przedsięwzięcie UAC i COMAC – otworzyło specjalne biuro w Szanghaju pracujące nad CR929. Spółka joint venture funkcjonuje jako operator programu i jest odpowiedzialny za rozdzielenie obowiązków, utworzenie odpowiednich ośrodków inżynieryjnych w krajach i wybór wykonawców (deweloperów, dostawców pierwszego i drugiego poziomu) spośród spółek zależnych Rostechu, strony chińskiej i zagranicznych firmy. (Rynek Lotniczy)

Komentarze