Ministerstwo Obrony Rosji wybrało projekt Mi-X1 przyszłego szybkiego śmigłowca transportowego

Według rosyjskich mediów, Ministerstwo Obrony FR wybrało projekt Mi-X1 jako bazę przyszłego rosyjskiego szybkiego śmigłowca transportowego. Projekt przewiduje budowę śmigłowca z pojedynczym wirnikiem nośnym i ogonowym śmigłem pchającym. Wiadomo, że maszyna ma rozwijać prędkość sięgającą nawet 500 km/h. Projekt KB Mila pokonał propozycję Ka-92 Kamowa. Ka-92 miałby być zbudowany w typowym dla tego biura dwuwirnikowym układzie współosiowym. Oba projekty przewidują zbudowanie zarówno wersji cywilnej, jak i wojskowej – PSW (Perspiektiwnyj Skorostnyj Wiertaliot). Projekt KB Mila jest bardziej zaawansowany. Biuro to bowiem testuje od początku 2017 latające laboratorium na bazie śmigłowca Mi-24. W czasie testów maszyna osiągnęła prędkość ok. 400 km/h. Pierwotne plany przewidywały, że prototyp rosyjskiego szybkiego śmigłowca transportowego zostanie oblatany w 2018. Teraz dyrektor generalny holdingu Wiertalioty Rossii, Andriej Boginskij mówi o 2019. Także ten termin nie wydaje się realny. Śmigłowiec zbudowany na bazie projektu Mi-X1 ma mieć masę startową ponad 10 t. W wersji pasażerskiej powinien przewozić 25 pasażerów na odległość 1500 km. Do jego napędu zaplanowano dwa zmodernizowane silniki Klimow WK-2500, a docelowo WK-3000. (Altair)

Komentarze