Łukasz Czepiela zwycięzcą Red Bull Air Race w klasie Challenger

Łukasz Czepiela wygrał ostanie w sezonie zawody cyklu Red Bull Air Race – najszybszej serii na świecie w sportach motorowych. Dzięki temu Polak powrócił na szczyt klasyfikacji generalnej i został mistrzem w klasie Challenger. To największy sukces w karierze polskiego pilota. Mistrzem świata w klasie Master został Czech Martin Sonka. Łukasz Czepiela zakończył swój czwarty sezon w Red Bull Air Race z tytułem mistrza w Challenger Cup. Stało się to podczas emocjonujących zawodów w Teksasie, gdzie decydujące znaczenie miała taktyka. Startujący w niesprzyjających warunkach i przy porywistym wietrze Czepiela wleciał na tor jako drugi - zaraz po Kevinie Colemanie. Amerykanin zaliczył dwusekundową karę czasową i ukończył przelot z czasem 58,344 sek. Z kolei Polak leciał zachowawczo i uzyskał rezultat wynoszący 57,736 sek., który jeszcze wczoraj, w innych warunkach, byłby łatwy do pobicia. Choć sobotnie kwalifikacje nie poszły dobrze Łukaszowi, niedzielny wyścig ułożył się po jego myśli. – Nie wiem, czy to moja wada, czy zaleta, że przeważnie na treningach mam dużo kar, ale podczas wyścigu potrafię się skupić – mówił Łukasz tuż po odebraniu pucharu. – Dosłownie sekundę po starcie, jak tylko oderwałem się od ziemi, zaczęło strasznie rzucać samolotem. Była ogromna turbulencja, przekraczająca nawet 3G. Jak usłyszałem, czekając na swoją kolej, że Kevin dostał karę, stwierdziłem, że nie ma co cisnąć. Zmieniłem trochę taktykę. Poleciałem bezpiecznie, żeby po prostu być na podium Challenger Cup. Taktyka się opłaciła. Wszyscy inni dostali kary – oprócz Floriana. Natomiast lecieliśmy tym samym samolotem, trochę wolniejszym niż inne. Całe szczęście, że on poleciał jeszcze wolniej niż ja i udało się – jest mistrzostwo. Nie spodziewałem się i jestem mega zadowolony – nie krył radości polski pilot.Florian i Łukasz na koniec sezonu zrównali się punktami. Aby ogłosić zwycięzcę, sędziowie musieli sięgnąć po regulamin. Obaj piloci mieli w tym sezonie po dwa zwycięstwa i po dwa drugie miejsca, ale Łukasz zaliczył jeden start więcej. Mistrzem świata w klasie Master został Czech Martin Sonka. Drugi był Matt Hall, a trzeci Michael Goulian.W Red Bull Air Race piloci w samolotach wyścigowych pokonują podniebny tor zbudowany z napełnionych powietrzem pylonów o wysokości 25 metrów z prędkością dochodzącą do 370 km/h i przy przeciążeniach w granicach 10G. To najszybszy sport motorowy na świecie. W 2014 roku do rywalizacji wprowadzono także zawody Challenger Cup, które umożliwiają nowemu pokoleniu pilotów doskonalenie lotniczych umiejętności, a w rezultacie zapracowanie na awans do klasy Master i rywalizację w klasyfikacji generalnej mistrzostw. Źródło: Red Bull AIR RACE

Komentarze