Już 787 Boeingów B787 wyprodukował amerykański koncern lotniczy

Już 787 Boeingów B787 wyprodukował amerykański koncern lotniczy Boeing. Maszyna numer 787 została już pomalowana, a wkrótce odbierze ją chiński przewoźnik China Southern Airlines. Żaden inny w historii szerokokadłubowy samolot pasażerski nie sprzedawał się tak dobrze. Pomimo tego maszyna wciąż się jeszcze nie spłaciła.
  • Model Boeing B787 jest produkowany w trzech wersjach, największa może zabrać maksymalnie 440 pasażerów.
  • Wiele wskazuje, że B787 stanie się najlepiej sprzedającym się w historii samolotem szerokokadłubowym.
  • Pomimo dostarczenia już ponad 750 takich samolotów, maszyna wciąż jeszcze się nie spłaciła.Dzisiaj jednak samolot jest prawdziwym hitem i znalazł licznych klientów. Dość powiedzieć, że na koniec października liczba zamówionych maszyn wynosiła już 1403. Jak podkreśla Boeing godnym podkreślenia faktem jest to, iż w obecnym roku amerykański koncern zebrał w ciągu 10 miesięcy zamówienia na kolejne 109 maszyn. Oznacza to, że sprzedaż w tym roku jest najlepsza od pięciu lat.
    Koncernowi nie zaszkodziło wiec wejście na rynek europejskiego rywala Airbusa A350XWB.
    Pomimo tak dobrych wyników sprzedażowych Boeing będzie jeszcze musiał poczekać na to, aż na projekcie zacznie zarabiać. To według szacunkowych wyliczeń stanie się po dostarczeniu odbiorcy maszyny 1100. Na razie wciąż spłaca się gigantyczny koszt prac badawczych. Ten według szacunków firmy pochłonął astronomiczną kwotę około 32 mld dol.
    To też dokładnie pokazuje, dlaczego na świecie funkcjonują tylko dwaj duzi dostawcy samolotów pasażerskich. Po prostu opracowanie maszyny jest tak kosztowne, że mało kogo na to stać.
    Nowy Dreamliner produkowany jest w trzech wersjach: B787-8, B787-9 i B787-10, kosztuje według cen katalogowych od 239 do 325,8 mln dol. w zależności od wielkości. Przy czym największym zainteresowaniem cieszy się „średnia” wersja odrzutowca B787-9, która kosztuje 281,6 mln dol. Najmniejsza wersja może zabrać w konfiguracji trzyklasowej około 240 pasażerów, średnia 290, a największa 330. W sumie więc, jak można policzyć, wartość zamówionych 1403 Dreamlinerów przy obecnych cenach katalogowych to ponad 383 mld dol!  Największymi użytkownikami Dremlinerów są japońskie linie lotnicze ANA, które zamówiły 83 maszyny (66 już odebrały). ANA były też pierwszym użytkownikiem odrzutowca, który dziewiczy lot komercyjny w jego barwach odbył 26 października 2011 roku. Przy tym warto zauważyć, że pierwszym europejskim użytkownikiem Dreamlinera był nasz LOT. W naszych barwach B787 pierwszy lot komercyjny odbył w grudniu 2012 roku. W sumie LOT użytkuje już 11 maszyn w najmniejszej i średniej wersji.  Specjaliści zastanawiają się, jaki będzie dalszy los maszyny. Większość uważa, że Dreamliner stanie się w przyszłości najpopularniejszą w historii przewozów pasażerskich, dwusilnikową maszyną szerokokadłubową. Obecnie palmę pierwszeństwa dzierży inny produkt Boeinga B777, który został już zamówiony w 1990 egzemplarzach (1572 dostarczone). (wnp.pl)

Komentarze