Na
lotnisku regionalnym w Szymanach k. Szczytna ruszyła budowa 2,5-km pasa
startowego; ma się zakończyć do połowy 2015 r. Jej koszt wraz z oświetleniem i
systemem naprowadzania samolotów lądujących w trudnych warunkach
atmosferycznych (ILS) to 106 mln zł brutto.
Jak
poinformował PAP w poniedziałek Leszek Krawczyk, prezes spółki samorządowej
Warmia i Mazury realizującej inwestycję, stara droga startowa miała długość 2 kilometrów, nowy pas
startowy - w mającym ruszyć w 2015 roku lotnisku regionalnym - będzie przedłużony
do 2,5 km.
Obecnie,
za pomocą ultradźwięków kruszony jest stary betonowy pas.
Jak
wyjaśnił prezes Krawczyk, w tym przypadku zastosowano wibrorezonansową metodę,
czyli technologię renowacji nawierzchni dróg i lotnisk, w której wykorzystuje
się usunięty z nawierzchni rozkruszony beton cementowy. Służy on jako podbudowa
do układania nowych warstw.
"Metoda
wibrorezonansowa zmniejsza koszty budowy do 1,5 raza, natomiast tempo
prowadzenia prac remontowych wzrasta nawet pięciokrotnie. Charakterystyczną
cechą tej technologii jest zniszczenie nawierzchni betonowych w całej jej
grubości, bez szkodliwego wpływu na podłoże. Średnia grubość starego pasa
startowego w Szymanach to około 30 centymetrów" - tłumaczył Krawczyk.
Na
lotnisku w Szymanach rozbiórka płyt nawierzchni betonowych została
przeprowadzona z użyciem specjalistycznej maszyny wyposażonej w belkę drgającą
z małą siłą do 10 kiloniutonów. Rozkruszony betonowy materiał zostanie jeszcze
dociśnięty przez 10-tonowe walce wibracyjne. Na tak przygotowanej warstwie
podbudowy będzie można układać nową nawierzchnię asfaltową - zaznaczył
Krawczyk.
Dodał,
że wibrorezonansowa metoda rozbiórki nawierzchni została po raz pierwszy
wykorzystana w Polsce, właśnie podczas modernizacji pasa startowego w
Szymanach.
Regionalny
port w Szymanach powstanie w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Do końca II
wojny światowej korzystało z niego lotnictwo niemieckie, a potem polskie
lotnictwo wojskowe. Od 1996 r. na mocy decyzji ministra obrony narodowej
służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 liczba operacji
lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Od tej pory lotnisko nie prowadzi
regularnych połączeń lotniczych.
Aby
nie przepadła unijna dotacja na budowę, lotnisko regionalne w Szymanach musi
zacząć działać w 2015 roku. Koszt budowy lotniska szacowany jest na 205 mln zł;
unijne dofinansowanie ma wynieść 76 proc. (PAP)
Komentarze
Prześlij komentarz