Rozpoczęła się budowa drogi startowej na lotnisku w Szymanach



Na lotnisku regionalnym w Szymanach k. Szczytna ruszyła budowa 2,5-km pasa startowego; ma się zakończyć do połowy 2015 r. Jej koszt wraz z oświetleniem i systemem naprowadzania samolotów lądujących w trudnych warunkach atmosferycznych (ILS) to 106 mln zł brutto.
Jak poinformował PAP w poniedziałek Leszek Krawczyk, prezes spółki samorządowej Warmia i Mazury realizującej inwestycję, stara droga startowa miała długość 2 kilometrów, nowy pas startowy - w mającym ruszyć w 2015 roku lotnisku regionalnym - będzie przedłużony do 2,5 km.
Obecnie, za pomocą ultradźwięków kruszony jest stary betonowy pas.
Jak wyjaśnił prezes Krawczyk, w tym przypadku zastosowano wibrorezonansową metodę, czyli technologię renowacji nawierzchni dróg i lotnisk, w której wykorzystuje się usunięty z nawierzchni rozkruszony beton cementowy. Służy on jako podbudowa do układania nowych warstw.
"Metoda wibrorezonansowa zmniejsza koszty budowy do 1,5 raza, natomiast tempo prowadzenia prac remontowych wzrasta nawet pięciokrotnie. Charakterystyczną cechą tej technologii jest zniszczenie nawierzchni betonowych w całej jej grubości, bez szkodliwego wpływu na podłoże. Średnia grubość starego pasa startowego w Szymanach to około 30 centymetrów" - tłumaczył Krawczyk.
Na lotnisku w Szymanach rozbiórka płyt nawierzchni betonowych została przeprowadzona z użyciem specjalistycznej maszyny wyposażonej w belkę drgającą z małą siłą do 10 kiloniutonów. Rozkruszony betonowy materiał zostanie jeszcze dociśnięty przez 10-tonowe walce wibracyjne. Na tak przygotowanej warstwie podbudowy będzie można układać nową nawierzchnię asfaltową - zaznaczył Krawczyk.
Dodał, że wibrorezonansowa metoda rozbiórki nawierzchni została po raz pierwszy wykorzystana w Polsce, właśnie podczas modernizacji pasa startowego w Szymanach.
Regionalny port w Szymanach powstanie w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Do końca II wojny światowej korzystało z niego lotnictwo niemieckie, a potem polskie lotnictwo wojskowe. Od 1996 r. na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Od tej pory lotnisko nie prowadzi regularnych połączeń lotniczych.
Aby nie przepadła unijna dotacja na budowę, lotnisko regionalne w Szymanach musi zacząć działać w 2015 roku. Koszt budowy lotniska szacowany jest na 205 mln zł; unijne dofinansowanie ma wynieść 76 proc. (PAP)

Komentarze