Świętując
obchody 25-lecia, słoweńska firma Pipistrel ujawniła kolejny projekt, nad
którym ostatnio pracowała - WATTsUP - dwumiejscowy, elektryczny ultralekki
samolot szkoleniowy. WATTsUP jest projektem opracowanym we współpracy z Siemens
AG, który dostarczył główne komponenty napędu elektrycznego, tworząc tym samym
wspólnie z Pipistrelem nową generację elektrycznych statków powietrznych.
Każdy z elementów samolotu został udoskonalony tak, by być lżejszym, bardziej
wydajnym i niezawodnym. Silnik elektryczny WATTsUP'a o mocy 85kW (115KM) waży
zaledwie 14kg i jest zdecydowanie mocniejszy niż popularny Rotax 912
powszechnie stosowany w lekkim lotnictwie. Baterie o pojemności 17 kWh są
zaprojektowane w taki sposób, żeby można je wymienić w kilka minut lub
naładować w czasie krótszym niż 1h dzięki technologii Pipistrel Battery
Management. Płatowiec WATTsUP'a powstał na bazie doświadczeń zebranych w
produkcji kilkuset egzemplarzy samolotów ultralekkich latających na całym
świecie, głównie opierając się o konstrukcję samolotu Alpha Trainer. Osiągi
WATTsUP'a zostały dopasowane do potrzeb ośrodków szkolenia. Samolot
charakteryzuje się krótkim startem, wznoszeniem ponad 1000 fpm (5 m/s) oraz
czasem lotu 1g + 30min rezerwy. WATTsUP jest zoptymalizowany do wykonywania
lotów szkolnych po kręgu, gdzie 13% energii jest odzyskiwane podczas zniżania,
zwiększając czas operacyjny na bateriach. WATTsUP jest samolotem spełniającym
przepisy budowy samolotów ultralekkich i ASTM LSA, posiada też już francuski,
krajowy certyfikat typu. Kolejne certyfikaty krajowe WATTsUP'a będą dostępne
wraz z wprowadzaniem samolotu na kolejne rynki. WATTsUP jest naszym piątym
projektem samolotu elektrycznego, który zrealizowaliśmy i drugim który będzie
wprowadzony do seryjnej produkcji". Zgodnie z zapowiedziami Urzędu
Lotnictwa Cywilnego samolot WATTsUP będzie w Polsce kwalifikowany jako samolot
ultralekki. Źródło: skydream.pl
Komentarze
Prześlij komentarz