Lądowanie Lufthansy na nieczynnym pasie w Pyrzowicach - wstępny raport PKBWL



6 sierpnia, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, opublikowała raport wstępny 982/14 z  poważnego incydentu z 5 lipca br., kiedy należący do linii lotniczych Lufthansa samolot Bombardier CRJ-700  (znaki rejestracyjne D-ACPJ), wylądował na znajdującym się w budowie pasie startowym na lotnisku w Katowicach. W wyniku tego zdarzenia nikt nie odniósł żadnych obrażeń, jak również nie doszło do uszkodzenia statku powietrznego. Załoga samolotu Bombardier CRJ-700 wykonująca rejs LH1360 w dniu 05 lipca 2014 r. z Frankfurtu (EDDF) do Katowic (EPKT) wylądowała na budowanej nowej drodze startowej. Budowana droga startowa, położona równolegle, znajduje się w odległości 200 m od starej drogi startowej. Na lotnisku EPKT w dniu zdarzenia, ze względu na prowadzone prace budowlane, wyłączony był system podejścia precyzyjnego ILS CAT I.


Załoga podczas przygotowania się do lotu otrzymała operacyjny plan lotu wraz z obowiązującymi dla trasy lotu oraz lotniska lądowania informacjami NOTAM. Podczas zbliżania się do lotniska EPKT załoga odsłuchała aktualną informację ATIS i zgłosiła swoją pozycję do kontrolera APP. Kontroler APP zapytał załogę czy życzą sobie podejście z widocznością, na co załoga wyraziła zgodę. Przed lądowaniem samolotu, ze względu na opad rzęsistego deszczu, ograniczającego widoczność, kontroler przekazał informację do załogi samolotu o warunkach hamowania na pasie. Załoga potwierdziła odbiór korespondencji. W trakcie podejścia światła właściwej drogi startowej, PAPI i progu THR były włączone na maksymalnym zakresie. Kontroler TWR obserwujący samolot zauważył, że samolot przyziemia na budowanej drodze startowej i ostrzegł załogę o zaistniałej sytuacji oraz o możliwości występowania różnych przeszkód na pasie i konieczności jak najszybszego zatrzymania samolotu. Załoga potwierdziła odbiór korespondencji. Po lądowaniu na prawej połówce drogi startowej i zatrzymaniu samolotu służby lotniskowe podjechały do samolotu celem sprawdzenia, czy potrzebna będzie pomoc. Pasażerowie zostali poproszeni o przejście do autobusów ustawionych za obszarem trawiastym, rozdzielającym starą i budowana drogę startową. Następnie przetransportowano ich do terminala lotniskowego. Do terminala udała się też załoga pokładowa.


Ze względu na brak utwardzonych nawierzchni łączących budowana drogę startową z istniejącą infrastrukturą lotniskową wykonano lot techniczny z budowanej drogi startowej. Samolot został przebazowany na właściwa drogę startową i po lądowaniu ustawiony na płycie postojowej lotniska w Katowicach. Źródło: PKBWL

Komentarze