Zakończyły
się próby rezonansowe samolotu odrzutowego FLARIS LAR 1, które odbywały się w
głównej siedzibie firmy Metal-Master w Podgórzynie. Grupa najlepszych polskich
specjalistów Instytutu Lotnictwa w Warszawie prowadziła badania z
wykorzystaniem mobilnej aparatury badawczej, w skład której weszły wzbudniki
firmy PRODERA oraz system pomiarowy firmy LMS.
Po konsultacji z Urzędem Lotnictwa Cywilnego
postanowiliśmy przeprowadzić badania rezonansowe jeszcze przed pierwszym lotem
samolotu. Zostało to podyktowane bardzo dużą prędkością przelotową odrzutowca –
700 km/h,
jego niską masą startową, właściwościami szybowcowymi i nietypową konfiguracją
płatowca.
Wspólnie z naukowcami Instytutu Lotnictwa
(ILOT) przystosowaliśmy naszą stację prób statycznych do prowadzenia badań
rezonansowych, którym poddany został kompletny samolot w konfiguracji ze
schowanym podwoziem, lecz bez paliwa (ze względów bezpieczeństwa). Zawiesiliśmy
go na dwóch wciągnikach zaopatrzonych w specjalne zawiesia gumowe.
Dane z pomiarów przekazywane były na bieżąco
grupie obliczeniowców ILOT, którzy na ich podstawie wyznaczą prędkości
krytyczne i postacie flatteru (charakterystyki aeroelastyczne) samolotu FLARIS
LAR1. Źródło: flaris.pl
Komentarze
Prześlij komentarz