Prace nad nowym
samolotem do transportu ładunków ponadgabarytowych postępują w zadowalającym
tempie.
Airbus
wybrał dostawców podstawowych struktur lotniczych do samolotu Beluga XL, nowym
samolotem do transportu ładunków ponadgabarytowych, który zwiększy możliwości
Airbusa w zakresie przemysłowego transportu lotniczego.
Wybrani
dostawcy będą służyć Airbusowi specjalistyczną wiedzą podczas projektowania
podstawowych części tej unikatowej maszyny:
Stelia Aerospace zaprojektuje i zbuduje przednią część
kadłuba i główne drzwi ładunkowe, które nadają Beludze XL charakterystyczny
kształt.
·
Aernnova zaprojektuje i zbuduje tylną
część kadłuba i płetwę grzbietową.
·
Deharde we współpracy z P3 Voith Aerospace zaprojektuje
i zbuduje kadłub przedziału ładunkowego.
·
Aciturri zaprojektuje i zbuduje przedłużenie
statecznika poziomego (Horizontal Tail Plane, HTP) oraz płetwy pomocnicze.
Dalsi dostawcy są obecnie wybierani i zostaną
ogłoszeni w późniejszym terminie.
Nowa Beluga
zaczęła powstawać w 2014 r. i otrzymała nazwę Beluga XL ze względu na
zwiększone wymiary w porównaniu z obecnie eksploatowanymi samolotami tej klasy.
Dodatkowy metr szerokości i sześć metrów długości umożliwią przewożenie dwóch
skrzydeł A350 XWB jednocześnie, podczas gdy w obecnej Beludze mieści się tylko
jedno.
Program
Beluga XL zainicjowano w celu zwiększenia możliwości transportowych Airbusa w
związku z rosnącym tempem produkcji A350 XWB i innych samolotów. W porównaniu z
obecną Belugą, Beluga XL zapewni 30-procentowy wzrost ładowności.
Nowe
samoloty do transportu ładunków ponadgabarytowych bazują na samolocie A330 i
wykorzystują wiele istniejących komponentów oraz podzespołów. Koncepcja
projektowa przypomina istniejącą Belugę, a do nowo opracowywanych elementów
należą m.in. charakterystyczna, obniżona kabina pilotów, struktura przedziału
ładunkowego, tylna część i ogon samolotu.
Pierwsza z
pięciu Belug XL wejdzie do służby w 2019 r. Źródło: Airbus
Komentarze
Prześlij komentarz