Airbus Helicopters zaprezentował ekologiczny śmigłowiec

Bluecopter
 Airbus Helicopters zaprezentował w wytwórni w Donauwörth demonstrator ekologicznego śmigłowca przyszłości, Bluecopter. Dotychczas wylatał on w próbach 28 godzin. Jako demonstratora użyto jednego z H135 należących do przedsiębiorstwa. W Bluecopterze zabudowano zmodyfikowane otunelowane śmigło sterujące Fenestron, o osiągach polepszonych dzięki optymalizacji konstrukcji piasty i łopat. Do zmniejszenia poziomu hałasu emitowanego przez Bluecoptera przyczyniły się też wykładzina dźwiękochłonna zastosowana w obudowie Fenestronu i aktywny układ sterowania kierunkowego.
Nowo opracowany pięciołopatowy wirnik nośny z bezprzegubową piastą zwiększa skuteczność operowania, zmniejszając odczuwalny hałas. Zabudowano w nim łopaty BlueEdge, zastosowane już w H160, o zwiększonej długości, charakteryzujące się znacznie mniejszą prędkością końcówki łopaty i większą sztywnością. Demonstrator ma też kilka innych rozwiązań zmniejszających opór aerodynamiczny, w tym owiewkę piasty wirnika nośnego i goleni podwozia, nowo opracowaną tylną część kadłuba i usterzenie w układzie T. Airbus Helicopters opracował Bluecoptera w ramach krótkoterminowych autonomicznych prac projektowych, w znacznej części sfinansowanych z własnych funduszy. Niektóre technologie zastosowane w demonstratorze zostały opracowane w ramach wspólnej inicjatywy europejskiej Clean Sky i niemieckiego programu badawczego LuFo-IV. Źródło: Altair

Komentarze