22
linie lotnicze spoza UE dostały zezwolenia na działalność w krajach Unii
Europejskiej. W kolejce czeka 700 przewoźników ze 100 państw.
- Dziś 22 linie
lotnicze spoza UE otrzymało autoryzacje poświadczające, że ich standardy są
zgodne z międzynarodowymi wymogami bezpieczeństwa w lotnictwie.
Dzięki temu
zapewniły sobie dostęp do europejskiego nieba - powiedziała na konferencji
prasowej na brukselskim lotnisku unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc.
Dotychczas linie
lotnicze spoza UE musiały starać się o certyfikaty w każdym z państw
członkowskich osobno, jeśli te ich wymagały. Teraz funkcję "jednego
okienka" ma dla nich pełnić Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego
(EASA).
- Europa ma
najwyższe standardy bezpieczeństwa w lotnictwie na świecie, ale nasi obywatele
nie latają tylko europejskimi liniami. Dzięki unijnemu certyfikatowi
pasażerowie będą pewni, że korzystają z linii lotniczej, która spełnia
odpowiednie wymogi bezpieczeństwa - podkreślił po ceremonii podpisania
poświadczeń dyrektor EASA Patrick Ky.
Komisja
Europejska przekonuje, że dzięki nowemu podejściu ograniczone zostaną koszty
dla linii lotniczych, a z drugiej strony wzmocnione zostanie bezpieczeństwo
pasażerów. Wśród pierwszych 22 linii lotniczych, które otrzymały unijny
certyfikat, są przewoźnicy m.in. z USA, Japonii, Zjednoczonych Emiratów
Arabskich, Nowej Zelandii i Rosji.
Szef EASA
poinformował, że w kolejce po autoryzację ustawiło się ok. 700 przewoźników ze
100 państw. Do listopada 2016 roku wszyscy operatorzy z krajów trzecich,
niezależnie od tego, czy już latali w UE, czy nie, będą zobowiązani do
posiadania takiego certyfikatu.
Na poziomie
narodowym pozostanie wydawanie licencji na prowadzenie działalności, jednak bez
unijnego poświadczenia bezpieczeństwa samo pozwolenie od państwa UE nie
wystarczy.
Dla unijnych
linii lotniczych system się nie zmieni. Im certyfikaty bezpieczeństwa nadal
będą wydawać krajowe władze lotnicze działające w oparciu o normy EASA.
Bulc
zapowiedziała, że w ciągu najbliższych miesięcy KE przedstawi unijną strategię
lotniczą. Celem nowych przepisów ma być poprawa konkurencyjności sektora oraz
bezpieczeństwa pasażerów. Źródło: rp.pl/PAP
Komentarze
Prześlij komentarz