W
Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice 23 lipca
została oddana do użytku nowa, północno-wschodnia część płyty postojowej dla
samolotów. Jej powierzchnia pozwala na jednoczesne parkowanie pięciu samolotów
o kodzie referencyjnym C (klasy Boeing 737 lub Airbus A320), dzięki czemu na
krakowskim lotnisku mogą jednocześnie być obsługiwane na ziemi 22 samoloty tej
wielkości.
W ramach
przebudowy zmienił się również układ całej płyty postojowej, dzięki czemu
wszystkie stanowiska mają teraz więcej przestrzeni, co ułatwia obsługę
parkujących samolotów i ich tankowanie. Wraz z oddawaniem do użytku kolejnych
etapów rozbudowywanej infrastruktury, lotnisko będzie mogło także przyjmować
duże statki powietrzne, o kodzie referencyjnym E (np. Boeing 747) i D (np.
Boeing 767), na pokład których pasażerowie będą mogli się dostać z terminalu
bezpośrednio przez rękawy. Rozbudowa płyty postojowej trwała dokładnie dwa
lata. Poprzedziły ją prace przygotowawcze, czyli rozbiórka wojskowej
oczyszczalni ścieków i wycinka drzew. Najwięcej czasu w trakcie budowy zabrały
roboty elektryczne, prace odwodnieniowe i prace ziemne związane m. in. z
formowaniem czterometrowego nasypu.
Konstrukcja
nowej nawierzchni płyty postojowej ma grubość ok. 1,5 m, z czego 0,5 m to beton. Do budowy
użyto go ok. 24 tys. m3. Technologia zastosowana przez wykonawcę –
przedsiębiorstwo Max Bögl – pozwoliła na uzyskanie bardzo wysokich wskaźników
nośności nowej nawierzchni. Badania przeprowadzone przez Instytut Techniczny
Wojsk Lotniczych dowodzą, że w ciągu następnych 30 lat można na niej wykonać
ok. miliona operacji lotniczych. Takie wskaźniki, czterokrotnie wyższe od
przeciętnych, uzyskano m.in. dzięki zastosowaniu w warstwie jezdnej betonu o
wysokiej wytrzymałości.
Prace budowlane
były realizowane w samym sercu czynnego lotniska, pomiędzy ciągle poruszającymi
się samolotami. Teren, na którym prowadzona była rozbudowa z każdej strony był
otoczony czynnymi drogami kołowania. Wymagało to odpowiedniej organizacji robót
oraz ścisłej współpracy wykonawcy ze służbami portu – operacyjnymi,
energetycznymi, eksploatacyjnymi oraz Służbą Ochrony Lotniska, a także
kontrolerami ruchu lotniczego PAŻP. Źródło: PAP
Komentarze
Prześlij komentarz