MPL Kraków-Balice: Nowa płyta postojowa dla samolotów

W Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice 23 lipca została oddana do użytku nowa, północno-wschodnia część płyty postojowej dla samolotów. Jej powierzchnia pozwala na jednoczesne parkowanie pięciu samolotów o kodzie referencyjnym C (klasy Boeing 737 lub Airbus A320), dzięki czemu na krakowskim lotnisku mogą jednocześnie być obsługiwane na ziemi 22 samoloty tej wielkości. W ramach przebudowy zmienił się również układ całej płyty postojowej, dzięki czemu wszystkie stanowiska mają teraz więcej przestrzeni, co ułatwia obsługę parkujących samolotów i ich tankowanie. Wraz z oddawaniem do użytku kolejnych etapów rozbudowywanej infrastruktury, lotnisko będzie mogło także przyjmować duże statki powietrzne, o kodzie referencyjnym E (np. Boeing 747) i D (np. Boeing 767), na pokład których pasażerowie będą mogli się dostać z terminalu bezpośrednio przez rękawy. Rozbudowa płyty postojowej trwała dokładnie dwa lata. Poprzedziły ją prace przygotowawcze, czyli rozbiórka wojskowej oczyszczalni ścieków i wycinka drzew. Najwięcej czasu w trakcie budowy zabrały roboty elektryczne, prace odwodnieniowe i prace ziemne związane m. in. z formowaniem czterometrowego nasypu. Konstrukcja nowej nawierzchni płyty postojowej ma grubość ok. 1,5 m, z czego 0,5 m to beton. Do budowy użyto go ok. 24 tys. m3. Technologia zastosowana przez wykonawcę – przedsiębiorstwo Max Bögl – pozwoliła na uzyskanie bardzo wysokich wskaźników nośności nowej nawierzchni. Badania przeprowadzone przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych dowodzą, że w ciągu następnych 30 lat można na niej wykonać ok. miliona operacji lotniczych. Takie wskaźniki, czterokrotnie wyższe od przeciętnych, uzyskano m.in. dzięki zastosowaniu w warstwie jezdnej betonu o wysokiej wytrzymałości. Prace budowlane były realizowane w samym sercu czynnego lotniska, pomiędzy ciągle poruszającymi się samolotami. Teren, na którym prowadzona była rozbudowa z każdej strony był otoczony czynnymi drogami kołowania. Wymagało to odpowiedniej organizacji robót oraz ścisłej współpracy wykonawcy ze służbami portu – operacyjnymi, energetycznymi, eksploatacyjnymi oraz Służbą Ochrony Lotniska, a także kontrolerami ruchu lotniczego PAŻP. Źródło: PAP

Komentarze