Porty lotnicze informują o rekordowych wynikach

Kolejne lotniska informują o rekordowych wynikach I półrocza. Wiadomo już, że cały 2015 rok będzie dla większości portów doskonały, bo przewoźnicy, m.in Air Baltic i Wizz Air zapowiadają również nowe rejsy od jesieni. Przyszły rok także zapowiada się optymistycznie, bo wtedy, już od stycznia z nowymi kierunkami, chociaż głównie z Warszawy, ruszy LOT. 
W ostatni piątek po 5-letniej przerwie na trasę Lotnisko Chopina w Warszawie — paryskie Orly wróciła niskokosztowa Transavia. Daje to pasażerom latającym między Paryżem a Warszawą możliwość tańszej podróży, niż oferowały to dotychczas LOT i Air France. Herve Kozar, dyr. handlowy Transavii nie ukrywa, że jeśli wyniki finansowe tego połączenia spełnią jego nadzieje, to linia przymierzy się do lotów na trasie Paryż-Kraków. Cena przelotu w jedną stronę zaczynają się od 35 euro. W I półroczu na stołecznym lotnisku odprawiło się 5,173 mln pasażerów, o 7.4 proc więcej, niż rok temu. —Tylko w czerwcu obsłużyliśmy 1,147 mln pasażerów. To rekord w historii naszego portu — mówił Przemysław Przybylski, rzecznik portu im Chopina. O doskonałym czerwcu — 400 tys. pasażerów i doskonałym I półroczu — 1,97 mln mówi także Jan Pamuła, prezes krakowskiego lotniska Balice, drugiego co do wielkości portu w Polsce.— jest to zasługa przede wszystkim nowych połączeń, które wiosną weszły do naszego rozkładu, jak i lepszym wypełnieniem samolotu na trasach obsługiwanych już wcześniej — powiedział „Rzeczpospolitej" prezes krakowskiego portu. Najlepszy wynik w Krakowie odnotowano 28 czerwca, kiedy to odprawiono 17 tys. pasażerów, o 1,5 tys. więcej, niż wynosił poprzedni rekord. Przy tym po upadku Eurolotu zmalała liczba lotów krajowych, ale port zrekompensował sobie to większym o 9,1 proc. ruchem zagranicznym. Bardzo dobre wyniki, także najlepsze w historii, ma także katowicki port w Pyrzowicach, gdzie od początku roku odprawiono 1,27 mln osób, o 1,5 proc więcej niż w ciągu pierwszych 6 miesiącu 2014. Dobre wyniki mają także mniejsze lotniska — Lublin, oraz Łódź, która oficjalnie dane poda dopiero w nadchodzącym tygodniu. W przypadku Łodzi impuls do rozwoju dała słoweńska Adria, która stamtąd lata do Monachium i Amsterdamu. Czerwiec był kolejnym miesiącem wzrostu dla lotniska we Wrocławiu, gdzie obsłużono ponad 240 tys podróżnych, a w I półroczu- ponad milion. Wyniki są tak dobre, że związki zawodowe domagają się podwyżki dla wszystkich pracowników o 500 złotych brutto, na początku negocjacji ta kwota wynosiła nawet 850 złotych. teraz negocjacje mają toczyć się z udziałem mediatora, ale związkowcy nie ukrywają, że są gotowi zaostrzyć protest. Średnia płaca we wrocławskim porcie, to 3,3 tys. złotych. Ponad 1,2 mln pasażerów odprawiło się na podwarszawski lotnisku w Modlinie. Ten wynik cieszyłby, gdyby ten port ma praktycznie jednego klienta — Ryanaira. Jak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli Modlin ma fatalne wyniki finansowe w 2014 roku zanotował stratę na sprzedaży 20,4 mln złotych, przy przychodach 43 mln zł. Niepokryta strata z lat ubiegłych sięga już 106 mln. Przy czym Modlin, któremu w tym roku kończą się dotacje. Umowa z Ryanairem obowiązuje do 2023 roku i zapisano w niej, że im więcej pasażerów przywiezie linia, tym mniej będzie za nich płaciła. Średnio za każdego pasażera odlatującego z Modlina Ryanair płacił w 2014 roku 17 złotych, w tym roku — 9 złotych. Dla porównaniu w przypadku lotniska Chopina w Warszawie jest to 62 złote. Źródło: ekonomia.rp.pl

Komentarze