Jest wniosek o pozwolenie na użytkowanie nowej drogi startowej w Pyrzowicach



W Wojewódzkim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego został złożony wniosek o wydanie pozwolenia na użytkowanie nowej drogi startowej na lotnisku w Pyrzowicach - podali we wtorek przedstawiciele portu. Budowa pasa o długości ponad trzech kilometrów zakończyła się w listopadzie br. Ma on zostać oddany do użytku w II kwartale 2015 roku. Stary w przyszłości zostanie przerobiony na drogę kołowania.
Jak przekazał rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Cezary Orzech, przy nowo wybudowanej drodze startowej trwa montaż systemów, które mają zapewnić bezpieczeństwo operacji lotniczych i precyzyjny monitoring warunków pogodowych. Chodzi o system ILS wspomagającego lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widzialności i AWOS, czyli automatycznej obserwacji warunków atmosferycznych.
Testy wdrożeniowe systemu ILS prowadzi Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Instalację AWOS rozpoczął Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. W styczniu 2015 roku PAŻP planuje obloty związane z testowaniem nowej infrastruktury. "Przed nami jeszcze certyfikacja Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz oczekiwanie na wprowadzenie dokumentacji do AIP (Aeronautical Information Publication)" - powiedział Orzech.
Nowo wybudowana infrastruktura jest wyposażana w ILS, który w niedalekiej przyszłości będzie obsługiwał podejścia i lądowania w II kategorii operacyjnej (obecnie użytkowana droga startowa wykorzystuje ILS I kategorii). System II kategorii pozwoli pilotom lądować w Pyrzowicach przy znacznie gorszych warunkach atmosferycznych niż obecnie - przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 metrów i przy wysokości decyzji (momencie, w którym piloci mają kontakt wzrokowy z powierzchnią terenu lub świetlnymi pomocami nawigacyjnymi) nie mniejszej niż 30 metrów. ILS II kategorii ma działać w połowie 2016 roku, do tego czasu przy drodze będzie działał ILS I kategorii.
Bezpieczeństwo ma dodatkowo poprawić system AWOS, składający się z czujników pomiarowych, rozmieszczonych wzdłuż drogi startowej oraz jej podejść, których zadaniem będzie przesyłanie zebranych informacji do terminali monitorujących dane meteorologiczne. Montaż tego systemu zostanie ukończony w lutym tego roku. Źródło: PAP

Komentarze