Czy Linie lotnicze będą ważyć pasażerów?

Brytyjski startup uważa, że ważenie pasażerów jest nieuniknione i może przynieść miliardowe oszczędności liniom lotniczym. W ostatnich latach pomysły dotyczące ważenia pasażerów samolotów pojawiały się w różnej formie i w różnych liniach lotniczych. Z ideą całkowicie dobrowolnego ważenia wyszły w 2017 roku na przykład linie Finnair, które chciały przed każdym lotem ważyć 100-150 pasażerów, by zaktualizować dane dotyczące średniego obciążenia samolotów. Cały proces był nieobowiązkowy i w całości anonimowy.Waga, jaką do ciężaru pasażerów przywiązują linie lotnicze wynika z faktu, że od obciążenia samolotu zależy to, ile paliwa trzeba zatankować. Znając dokładne obciążenie maszyny przewoźnicy mogliby tankować dokładnie tyle paliwa, ile trzeba oszczędzając pieniądze i zmniejszając emisję gazów cieplarnianych. Jak wynika z danych brytyjskiego startupu Fuel Matrix oszczędności mogłyby być znaczące – dyrektor ds. operacyjnych Nick Brasier twierdzi, że przeciętna linia lotnicza przeciętnie spala do 0,5 proc. paliwa więcej niż mogłaby z samego powodu tankowania „na zapas”, co przekłada się na miliard dolarów wydatków na paliwo rocznie więcej we wszystkich liniach lotniczych. Wynika to z faktu, że założenia dotyczące wagi pasażerów i ładunku są przeważnie przesadzone. Zdaniem Brasiera linie lotnicze w przyszłości będą dyskretnie ważyć pasażerów w czasie odprawy. Pozwoli to bowiem nie tylko na dokładne określenie wagi maszyny, ale także na przydzielanie miejsca zgodnie z wagą pasażera (by lepiej rozłożyć ciężar w samolocie, co ma znaczenie dla bezpieczeństwa). Proces ważenia mógłby się odbywać dyskretnie przy oddawaniu bagażu, gdzie linie lotnicze mogłyby umieszczać wagi, na których pasażer mógłby się zważyć i anonimowo wysłać dane przewoźnikowi. Nad takim systemem pracuje właśnie startup Fuel Matrix. Zdaniem serwisu Simple Flying startup jest w trakcie rozmów dotyczących ewentualnego wdrożenia systemu z wieloma przewoźnikami, w tym jednym brytyjskim.Oczywiście, nie każdy życzy sobie by stawiać go na wadze przed odlotem. Linie lotnicze od dawna znają problem związany z wagą pasażerów (pasażerowie również znają problem z nadwymiarowymi towarzyszami podróży próbującymi się zmieścić na coraz węższych siedzeniach), ale wdrożenie ważenia dotychczas było praktycznie niemożliwe z uwagi na opór podróżujących. Jeżeli jednak linie lotnicze zostaną wyposażone w narzędzia pozwalające się dyskretnie zważyć, to możliwe, że znajdą sposób, by przekonać pasażerów do korzystania z nich. W końcu, nauczono już pasażerów płacenia za dodatkowe miejsce na nogi czy posiłki na pokładzie. Źródło: rp.pl

Komentarze