Śledztwo ws. Globala 5000 dla niemieckich VIP-ów

Lufthansa prowadzi postępowanie wyjaśniające, czy błąd w obsłudze technicznej samolotu Global 5000 Bombardiera do transportu niemieckich VIP-ów był powodem awaryjnego lądowania — ujawnił „Der Spiegel”. Samolot użytkowany przez lotnictwo wojskowe wystartował 16 kwietnia z lotniska Berlin-Schönefeld do lotu kontrolnego po przejściu generalnego przeglądu technicznego, jednak z powodu awarii awioniki na pułapie 21 tys. stóp (ok. 7000 m) musiał lądować awaryjnie i został poważnie uszkodzony, zawadził końcami skrzydeł o pas przy lądowaniu — informowały portale lotnicze. Zostanie prawdopodobnie uznany za niezdatny do użytku. Wcześniej był serwisowany przez Lufthansa Bombardier Aviation Services, spółkę należącą w 51 proc. do Lufthansa Technik — podał Reuter. — Starannie czytamy raporty o możliwych przyczynach togo incydentu i traktujemy go bardzo poważnie — powiedział rzecznik Lufhansa Technik i dodał, że zostaną dokładnie sprawdzone wszystkie prace wykonane przy tym samolocie. Tygodnik poinformował, że z tego powodu doszło do poważnych opóźnień na berlińskim lotnisku, a samolot jest również badany przez generalny urząd bezpieczeństwa lotniczego. Samoloty używane przez niemiecki rząd miały kilka incydentów w ostatnich miesiącach. W listopadzie maszyna A340 z Angelą Merkel udającą się na szczyt G20 w Argentynie musiała zawrócić z powodu awarii systemu łączności i lądowała w Kolonii, pani kanclerz odleciała następnego dnia z Madrytu samolotem rejsowym Iberii. Minister rozwoju Gerd Müller musiał anulować na początku roku lot do Namibii z powodu problemów technicznych jego samolotu, prezydent Walter Steinmeier utknął w Etiopii pod koniec stycznia z podobnego powodu. W marcu minister spraw zagranicznych Heiko Maas utknął w stolicy Mali, bo zepsuło się podwozie w rządowym A319 i wracał do kraju wojskowym A340, następnie spóźnił się na posiedzenie Rady Bezpieczeństwa ONZ z powodu innego problemu.Mimo zwracania przez środki przekazu większej uwagi na te problemy w latach 2016-18 odwołano lub skrócono z powodów technicznych tylko 21 rządowych lotów na wykonane 1743 — poinformował rzecznik rządu. Rząd federalny zamierza jednak kupować nowe maszyny w najbliższych latach, bo obecna flota jest mała i dość wysłużona — informuje portal the local.de. Źródło: rp.pl

Komentarze