Airbus Helicopters rozszerzył swoją współpracę przemysłową w Chinach

Airbus Helicopters rozszerzył swoją współpracę przemysłową z ChRL dzięki otwarciu linii montażu końcowego śmigłowców H135 w Qingdao. To pierwszy zakład wytwarzający wiropłaty zbudowany w Chinach przez zagraniczny koncern, a także pierwsza linia montażu H135 poza Europą. Otwarcie zakładów w Qingdao jest następstwem zawartej przez Airbus Helicopters i Chiny w 2016 umowy w sprawie zakupu 100 śmigłowców H135 w wersji ratunkowej zamówionych przez przez Komisję Zdrowia Qingdao. Pierwszych pięć egzemplarzy wyprodukowano w Europie. Przyglądali się temu chińscy specjaliści, którzy uczyli się, by samemu złożyć kolejne helikoptery we właśnie otwartej fabryce w Państwie Środka. Nadal jednak główne zespoły wiropłatów, w tym kadłub, przekładnia główna i belka ogonowa, będą przysyłane do Qingdao z wytwórni Airbusa w niemieckim Donauwörth i hiszpańskim Albacete. Zakłady w Qingdao mają powierzchnię 6500 m2. Na terenie znajdują się 4 gniazda montażu, lakiernia, stanowiska do prób naziemnych i w locie oraz centrum dostaw. Placówka będzie zatrudniać ok. 40 osób, z których 23 przeszły szkolenie w Donauwörth. Pierwszy ze śmigłowców montowanych z Chinach ma ujrzeć światło dzienne w drugiej połowie 2019. Początkowo rocznie będzie tam montowanych 18 wiropłatów. W miarę potrzeb tempo produkcji może wzrosnąć nawet dwukrotnie. Qingdao jest jednym z największych portów świata. Władze chińskie liczą, że miasto i region zacznie przynosić państwu kolejne korzyści i fabryka helikopterów stanie się w przyszłości ważnym elementem chińskiego przemysłu lotniczego. Możliwość szybkiego i taniego transportu morskiego otwiera też przed tym przedsięwzięciem sposobność łatwiejszego pozyskania innych rynków azjatyckich. Airbus Helicopters zajmuje główną pozycję na chińskim rynku wiropłatów cywilnych, parapublicznych (segment częściowo finansowany i zarządzany przez rząd) i publicznych. Rynek śmigłowcowy w Państwie Środka urósł w ostatnich latach o dwadzieścia procent. H135 jest jednym z najpopularniejszych lekkich śmigłowców dwusilnikowych w Chinach. Ma bardzo różne zastosowania. Używają go służby medyczne, poszukiwawczo-ratownicze, organy ściągania, straż pożarna czy przemysł turystyczny.
Źródło: Rynek Lotniczy

Komentarze