Zaprezentowano projekt samolotu Ił-96-500T

PAO Ił (część OAK) zaprezentowało projekt samolotu Ił-96-500T do przewozu ładunków wielkogabarytowych. Szerokość i wysokość jego przedziału ładunkowego zapewnia możliwość przewożenia największych niedzielonych produktów przeznaczonych do transportu. Mogą nimi być elementy rakiet nośnych rodziny Angara, które już niedługo trzeba będzie dostarczać na nowy rosyjski kosmodrom Wostocznyj. Projekt wstępny został ukończony pod koniec 2018, gdy na czele PAO Ił stał jeszcze Aleksiej Rogozin. Projekt powstał na bazie samolotu Ił-96-400. 

Strukturalnie projekt różni się od innych wersji Ił-96 powiększoną górną częścią kadłuba, składaną częścią nosową (podobną do An-124), dodatkowymi podporami z przodu samolotu i chowanym trapem ładunkowym. Rosyjscy konstruktorzy wzorowali się na europejskim Airbus Beluga i amerykańskim Boeing 747-400LCF. PAO Ił planuje wyprodukowanie 16 samolotów Ił-96-500T w ciągu 9 lat – od 2026 do 2034. 6 z nich ma zostać przekazanych MO FR, 6 klientom komercyjnym (za pośrednictwem kompanii leasingowej Ilyushin Finance Co.), a 4 kolejne mają trafić do Roskosmosu lub zostać wykorzystane na rzecz rosyjsko-chińskiej współpracy przy budowie samolotów szerokokadłubowych CR929. Koszt prototypowego samolotu, w tym badań i rozwoju, przygotowania do produkcji, testowania i certyfikacji, szacuje się na 30,2 mld rubli. Koszt jednostkowy seryjnego samolotu (przy serii co najmniej 5 egzemplarzy) ma wynosić 12 mld rubli. Okres zwrotu nakładów z działalności komercyjnej oszacowano na 10-12 lat. Użycie Ił-96-500T ma być bardziej optymalne niż wykorzystanie ciężkich samolotów transportowych w rodzaju An-124. Te drugie dobrze nadają się do przewozu ciężkich pojazdów (czołgów, transporterów opancerzonych) lub urządzeń przemysłowych. Nie ma jednak sensu transportowanie nimi ładunków dużych, ale relatywnie lekkich, takich jak komponenty rakiet nośnych i samolotów. (Altair)

Komentarze