Austriacki Diamond Aircraft świętuje 20-lecie serii samolotów DA40

Austriacki Diamond Aircraft świętuje 20-lecie serii samolotów DA40. Jednocześnie producent dostarczył użytkownikowi 400. samolot DA40 NG zbudowany w Austrii. Prototyp DA40, napędzany silnikiem Rotax 914 został oblatany 5 listopada 1997 (według oficjalnej relacji producenta oblot miał miejsce w 1999 – stąd okazja do świętowania jubileuszu). Do napędu dwóch kolejnych prototypów użyto odpowiednio silników Continental IO-240 i Lycoming IO-360-M1A. Ostatnia z wymienionych wersji uzyskała Certyfikat Typu JAA w październiku 2000 i była oferowana na rynku jako DA40-180, a następnie DA40-XL, a wersja z silnikiem IO-360-A4M – jako DA40-FP. W 2002 produkcję DA40 z silnikami benzynowymi przeniesiono do zakładów w w Kanadzie. 28 listopada 2002 odbył się pierwszy lot DA40 TDI z silnikiem Theilert Centurion zasilanym naftą lotniczą (w relacji producenta mowa jest o oblocie w 2001 i uzyskaniu certyfikatu w 2002). Po bankructwie Thielerta Diamond stworzył spółkę-córkę Austro Engine. W 2009 odbyły się pierwsze loty próbne DA40 NG z silnikiem AE300 zasilanym naftą lotniczą. Samolot tej wersji, oznaczonej jako DA 40 NG (New Generation), uzyskał certyfikat EASA 8 kwietnia 2010 Obecnie DA40 jest dostępny w wersjach: DA40 NG z silnikiem AE300 o mocy 123,5 kW i DA40 XLT z silnikiem IO-360-A4M o mocy 134 kW. Użytkownikami samolotów tej rodziny są m.in. wojska lotnicze Australii, Austrii, Boliwii, Ekwadoru, Jamajki, Singapuru i USA oraz linie lotnicze. Ogółem na całym świecie eksploatowanych jest 2200 DA40 różnych wersji. Źródło: Altair

Komentarze