Projekt samolotu A330-Beluga XL zamrożony

Nowy program Beluga, określony mianem Beluga XL, pomyślnie osiągnął najnowszy kamień milowy – koniec „fazy koncepcyjnej”, czyli zamrożenie projektu „na poziomie samolotu”, co jest kluczowym etapem w każdym programie rozwojowym. Ocena postępów prac wykazała, że program Beluga XL osiągnął stopień zaawansowania, który umożliwia przejście do następnego etapu rozwojowego – fazy szczegółowego projektu. 
 
Program Beluga XL uruchomiono w listopadzie 2014 r., ponieważ rosnące tempo produkcji A350 XWB i innych samolotów wymagało zwiększenia zdolności przewozowych. Beluga XL, wywodząca się z transportowca A330-200 i wykorzystująca wiele jego komponentów i urządzeń, będzie napędzana silnikami Rolls Royce Trent 700.  
Flota pięciu Belug XL zwiększy zdolności przewozowe Airbusa o 30 procent. Pierwszy z pięciu samolotów wejdzie do służby w 2019 r. Istniejąca flota pięciu samolotów A300-600ST Super Transporter określanych nazwą Beluga, które są wyposażone w jedną z najpojemniejszych ładowni spośród wszystkich współczesnych samolotów, cywilnych czy wojskowych, przewozi gotowe sekcje samolotów Airbusa produkowane w różnych europejskich zakładach na linie montażu końcowego w Tuluzie, Hamburgu i Sewilli. Flota samolotów Beluga jest eksploatowana przez Airbus Transport International (ATI), linię lotniczą należącą do Airbusa.
Specyfikacja samolotu Beluga XL

Wymiary samolotu:                          
- Całkowita długość - 63,1 m           
- Wysokość - 18,9 m           
- Średnica kadłuba - 8,8 m                   
- Rozpiętość skrzydeł (geometryczna) - 60,3 m                   
- Powierzchnia skrzydeł (referencyjna) - 361,6 m2                       

Podstawowe dane operacyjne:                           
- Silniki - Rolls Royce Trent 700   
- Zasięg - 2200 mil morskich (4074 km) z maksymalnym ładunkiem (53 tony)

Masa projektowa:                       
Maksymalna masa startowa - 227 ton       
Maksymalna masa lądowania - 187 ton       
Maksymalna masa bez paliwa - 178 ton
Źródło: Airbus
 

Komentarze