Cywilne samoloty mogą korzystać z lotnisk wojskowych

Cywilne samoloty transportowe, polskie i innych państw, wykonujące loty na rzecz wojska, mogą korzystać z wojskowych lotnisk. Umożliwiła to nowelizacja prawa lotniczego, która we wtorek weszła w życie. Jest to praktyka powszechnie stosowana w innych państwach NATO, w Polsce loty cywilnych maszyn na lotniska wojskowe były dotychczas możliwe tylko wtedy, gdy przy jednym lotnisku działały cywilny i wojskowy port lotniczy. 
Dzięki nowym przepisom cywilne samoloty transportowe będzie można wykorzystywać np. do zaopatrzenia polskich kontyngentów wojskowych za granicą. Łatwiejszy ma się stać transport ładunków wielkogabarytowych i niebezpiecznych na miejsce załadunku lub wyładunku – nie trzeba będzie przewozić ich koleją na najbliższe wojskowe lotnisko. Jednym z argumentów za nowelizacją było ułatwienie w przyszłości transportu wraku Tu-154 ze Smoleńska. Projekt, przygotowany jeszcze w czasach misji ISAF w Afganistanie, uzasadniano także oszczędnościami rzędu kilkudziesięciu milionów złotych rocznie. Udostępnienie lotniska wojskowego samolotom cywilnym będzie za każdym razem wymagało zgody dowódcy operacyjnego rodzajów sił zbrojnych, wydanej w porozumieniu z dowódcą jednostki, która użytkuje lotnisko wojskowe. 
Operacje lotnictwa cywilnego na lotniskach wojskowych mają być wykonywane z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Nie ma obowiązku wpisywania lotniska wojskowego do rejestru lotnisk cywilnych. Aktualne dane techniczne i eksploatacyjne lotniska wojskowego mają być udostępniane w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczej (AIP). Badaniem wypadków lotniczych samolotów cywilnych realizujących zadania na potrzeby wojska będzie się zajmować Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Polskie wojsko już wcześniej korzystało z cywilnego transportu np. w ramach natowskiego programu SALIS (Strategic Airlift Interim Solution - tymczasowego rozwiązania problemu powietrznego transportu strategicznego). Dzięki temu możliwy był przerzut ciężkiego sprzętu do i z Afganistanu samolotami czarterowanymi w Rosji i na Ukrainie. Sejm uchwalił ustawę 25 czerwca br., a prezydent podpisał ją 4 sierpnia; 24 sierpnia ustawa została ogłoszona.(PAP)

Komentarze