W Muzeum Lotnictwa wystawa poświęcona samolotom An-26

Wystawę poświęconą samolotom transportowym An-26 otwarto w piątek w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Jak podkreślali piloci i osoby, które obsługiwały te maszyny, ta radziecka konstrukcja była bardzo udana i niezawodna. Krakowskie muzeum ma w swoich zbiorach egzemplarz Antonowa An-26 o numerze 1508, który dzięki pracy pasjonatów lotnictwa oraz konserwatorów został odnowiony. 

(fot. muzeumlotnictwa.pl)

Zwiedzający wystawę będą mogli zobaczyć samolot, jego podzespoły, certyfikaty, fotografie i dokumenty związane z użytkowaniem An-26 w Polsce. Cyklicznie – podczas imprez organizowanych w muzeum - będzie można oglądać także wnętrze samolotu. "Przy wsparciu ludzi, którym historia lotnictwa nie jest obojętna, udało się zebrać listy personelu związanego z samolotami An-26 w trakcie 37 lat ich eksploatacji w Siłach Powietrznych RP. Było to blisko 500 osób. Wierzę, że to lista kompletna, jeżeli nie i ktoś ma w rodzinie osoby związane z tym typem samolotów, prosimy o kontakt" - powiedział PAP wicedyrektor ds. naukowych Muzeum Lotnictwa Polskiego Krzysztof Mroczkowski. Uczestniczący w spotkaniu członkowie załóg An-26 oraz ich obsługi naziemnej podkreślali, że była to bardzo udana i niezawodna konstrukcja, używana zarówno w lotnictwie wojskowym, jak i cywilnym. 
An-26 to średni samolot transportowy napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi, opracowany w biurze konstrukcyjnym Antonowa w ZSRR. Prototyp oblatano w 1969 r. Maszyna mogła zabrać 5500 kg ładunku, 30 skoczków spadochronowych lub 24 nosze. Załoga składała się z dwóch pilotów, nawigatora, mechanika pokładowego i radiooperatora. W sumie wyprodukowano 1410 egzemplarzy AN-26, które trafiły do eksploatacji w 27 krajach. (PAP)

Komentarze