Nowe firmy szturmują Dolinę Lotniczą na Podkarpaciu

W zdominowanej przez amerykańskich inwestorów Dolinie Lotniczej, rusza europejska ofensywa. Nowe fabryki buduje francuski koncern lotniczy Hispano-Suiza i brytyjski Rolls-Royce. Hispano-Suiza, światowy lider w zakresie przekładni mocy dla silników do samolotów cywilnych i wojskowych oraz helikopterów, jeszcze we wrześniu rozpocznie na Podkarpaciu budowę nowej wytwórni skrzydlatych części dla globalnych gigantów awiacji: Boeinga i Airbusa. Przyszła fabryka w Sędziszowie Małopolskim ma kosztować 40 mln euro i docelowo zatrudni blisko 300 fachowców. – To właśnie unikalne kompetencje specjalistów z Doliny Lotniczej najskuteczniej zachęciły lotniczo zbrojeniową korporację Safran do inwestowania w Sędziszowie. 
Niższe koszty pracy w Polsce też są dla naszych właścicieli ważne, ale w przypadku tak złożonej technologicznie produkcji, nie one mają decydujące znaczenie – twierdzi Jan Sawicki prezes Hispano-Suiza Polska (H-S P). 
Nowa generacja silników z Sędziszowa Nowa fabryka będzie produkowała łopatki i turbiny niskiego ciśnienia do najnowocześniejszych obecnie silników LEAP oraz wirniki sprężarek niskiego ciśnienia do silników Silvercrest. Komponenty z nowej linii produkcyjnej będą montowane w samolotach nowej generacji, takich jak m.in. Airbus A320neo i Boeing 737 MAX, ale także w chińskich maszynach Comac C919, amerykańskich Cessna Citation Longitude czy biznesowych odrzutowcach Falcon 5X produkcji Dassault Aviation. 

Do szerszego wchodzenia do Polski, skłania zachodnich potentatów awiacji także rynek i rosnący popyt na najbardziej skomplikowane i wymagające technologicznie elementy lotniczych silników i przekładni do nowych samolotów, na które właśnie trwa koniunktura. Dlatego linie technologiczne przyszłego i najnowszego sędziszowskiego zakładu powstaną w ekspresowym tempie i powinny ruszyć pełną parą w lipcu przyszłego roku. Poszukiwani specjaliści Firma Hispano-Suiza, należąca do zbrojeniowo–lotniczego konglomeratu Safran (69 tys. pracowników w zakładach na całym świecie – przy 15,4 mld euro rocznych przychodów) już rekrutuje na Podkarpaciu specjalistów. Spółka zatrudnia w istniejących od 2001 r. zakładach w Sędziszowie około 600 osób. Teraz firma do nowej fabryki pilnie poszukuje technologów, inżynierów jakości, koordynatorów nowych uruchomień i planistów. - Jeszcze w tym roku chcemy zatrudnić operatorów obrabiarek (tokarzy, frezerów, szlifierzy), operatorów procesów specjalnych, ślusarzy, spawaczy i kontrolerów jakości - mówi prezes Sawicki prezes Hispano-Suiza Polska. Kolejna, druga już fabryka w Sędziszowie to nie jedyna inwestycja francuskiego koncernu w Polsce. Wiosną tego roku, w sąsiedztwie istniejącego zakładu, produkującego przekładnie przeniesienia mocy, a także gondole silników do statków powietrznych, uruchomiono nowoczesne centrum logistyczne. 
Magazynowy kompleks, budowano już z założeniem, że będzie obsługiwał także przyszłą nowo powstającą fabrykę. Rolls-Royce ląduje w Ropczycach Inwestycyjny impet Hispano-Suizy nie słabnie. Latem tego roku, koncern ogłosił, że kolejną, nową fabrykę w podrzeszowskich Ropczycach zbuduje wspólnie z Rolls- Royce'm. Jej operatorem ma być spółka joint venture Aero Gearbox. - Rolls-Royce przykłada dużą wagę do wyboru miejsc pod nowe inwestycje. Zdecydowaliśmy się na zlokalizowanie nowego zakładu produkcyjnego w województwie podkarpackim z ważnych powodów: znakomitego zaplecza eksperckiego w zakresie mechaniki, pozytywnych doświadczeń zakładu Hispano-Suiza Polska w Sędziszowie Młp. oraz oczywiście z powodu znaczącej roli rynku polskiego dla Rolls-Royce'a. Ścisła współpraca z dostawcami od zawsze jest częścią strategii naszej firmy, dlatego też zamierzamy ją kontynuować i w tym przypadku – mówi Benoit Broudy ,Deputy CEO and COO Aero Gearbox International. 
W nowym zakładzie Rolls- Royce i H-S planują zatrudnić 110 najwyższej klasy specjalistów. Produkcja elementów lotniczego przeniesienia napędu ma się rozpocząć w 2017 roku. Francuski potentat w Dolinie Hispano-Suiza Polska jest częścią Grupy Safran skupiającej wiodące firmy przemysłu lotniczego i kosmicznego na całym świecie. Zakład z Sędziszowa Małopolskiego specjalizuje się w obróbce i montażu zaawansowanych technologicznie komponentów i modułów do silników stosowanych przez globalnych gigantów awiacji. W zakładzie powstaje również ponad 400 rodzajów komponentów do gondoli silnikowych. ekonomia.rp.pl

Komentarze