Nowe opony Michelin Air X dla Embraera E170

Spółka Michelin już od 10 lat dostarcza opony radialne do samolotów Embraer. Ostatnim modelem, który otrzymał ogumienie francuskiej marki, jest Embraer E170 – są to opony Michelin Air X M19602 z opatentowaną technologią NZG (Near Zero Growth). Samoloty tego modelu są używane komercyjnie od 2004, a pierwszym przewoźnikiem, który wprowadził je do swojej floty, były Polskie Linie Lotnicze LOT.Początkowo brazylijskie odrzutowce były wyposażone w opony diagonalne, jednak w 2010 Embraer zdecydował o przejściu na ogumienie radialne. Pierwszym dostawcą tego typu opon był Michelin ze swoim modelem Air X M19601. Od tego momentu zespoły inżynierów Michelin i Embraera rozpoczęły ścisłą współpracę nad rozwojem technologicznym, w szczególności nad zwiększeniem odporności ogumienia na przeciążenia będące efektem drań shimmy (wężykowania) podwozia przedniego, spowodowane zmiennym złożonym działaniem sił tarcia na ogumienie. Najnowsze opony Michelin Air X M19602 dla Embraera 170 testowano podczas lądowań z prędkością do 352 km/h. Zastosowana technologia NZG (Near Zero Growth) zwiększa trwałość opon i ich odporność na uszkodzenia, a w efekcie dzięki zastosowaniu ultrawytrzymałego kordu kompozytowego wykonanego z nylonu i włókien aramidowych wydłuża trwałość opony. Przekłada się to na zmniejszenie kosztów operacyjnych w porównaniu ze stosowaniem standardowego ogumienia radialnego. Nowe opony Michelin Air X z technologią NZG pozwalają na wykonanie większej (do 30%) liczby lądowań, zmniejszenie zużycia paliwa i mają większą odporność na uszkodzenia. W efekcie zmniejsza się również emisja CO2, co pozytywnie wpływa na środowisko naturalne. (Altair)

Komentarze

Popularne posty