Boeing ujawnił wizję śmigłowca, który ma rywalizować o zamówienie US Army

Boeing ujawnił – jako ostatni z 5 konkurentów – wizję śmigłowca, który ma rywalizować o zamówienie US Army na Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA). Maszyna ma 6-łopatowy wirnik główny, 4-łopatowy wirnik ogonowy i śmigło pchające. Specjalnie zaprojektowany bezprzegubowy wirnik główny jest umieszczony nisko nad kadłubem, a jego konstrukcja ma zapewnić – wspólnie z bardziej konwencjonalnym wirnikiem ogonowym – wymaganą zwrotność w pełnym zakresie prędkości. Z kolei śmigło pchające ma pomóc uzyskać prędkość maksymalną wymaganą przez zamawiającego – 333 km/h na wysokości 1,2 km w temperaturze 35oC.Kabina śmigłowca Boeinga została zaprojektowana w układzie tandem. Wyposażenie uwzględnia Modular Open Systems Architecture (MOSA) wymaganą w programie FARA. Śmigłowiec ma być łatwy w obsłudze z wykorzystaniem typowego sprzętu już posiadanego przez US Army. Jego napęd ma stanowić ITE (Improved Turbine Engine), równolegle projektowany przez General Electric. Projekt uwzględnia też użycie zintegrowanej wyrzutni uzbrojenia. Według Boeinga, nowy śmigłowiec jest podatny na modernizację, by móc zwalczać zagrożenia, które dopiero się pojawią.Przedstawiciele Boeinga twierdzą, że konstruktorzy z Phantom Works w projekcie FARA wykorzystali doświadczenia zdobyte w innych programach. Chodzi m.in. o samolot treningowy dla USAF – T-7 Red Hawk, i bsl MQ-25 Stingray dla US Navy. Jednym z priorytetów było ograniczenie kosztów eksploatacji śmigłowca w całym okresie jego użytkowania. FARA ma zapełnić lukę powstałą po wycofaniu śmigłowców Bell OH-58D Kiowa Warrior. W rywalizacji o zamówienie Boeing konkuruje z Bell Helicopter, zespołem AVX Aircraft i L3 Technologies, zespołem Karem Aircraft, Northrop Grumman i Raytheon oraz Lockheed Martinem – właścicielem Sikorsky’ego.US Army ma ogłosić zwycięzców pierwszego etapu konkursu w kwietniu 2020. Dwaj wybrani oferenci będą mieli zbudować prototypy swych konstrukcji. Ich badania mają się rozpocząć do 2023. Ostateczny wybór i uruchomienie produkcji seryjnej FARA zaplanowano na 2028. Obecnie realizowany program jest już trzecim dotyczącym budowy latającego systemu rozpoznawczo-bojowego dla US Army. Poprzednie okazały się nieudane. W pierwszym wybrano projekt Boeing-Sikorsky RAH-66 Comanche. Program anulowano w 2004, po wydaniu ok. 7 mld USD. (Altair)

Komentarze