E190 i B773 Air Canada rozpoczęły start z tego samego pasa w tym samym czasie

7 marca, na lotnisku w Toronto doszło do groźnego incydentu z udziałem dwóch samolotów linii Air Canada. Pierwszy z nich, ERJ-190 (znaki rejestracyjne C-FMZW) wykonywał lot AC-1037 z Toronto do Denver z 87 osobami na pokładzie i otrzymał zezwolenie na start z pasa startowego 06L.
Natychmiast, gdy E190 rozpoczął rozbieg, wieża zezwoliła drugiemu, B773 (znaki rejestracyjne C-FJZS) wykonującemu lot AC-606 do Halifax z 359 osobami na pokładzie, na zajęcie końcówki pasa 06L i oczekiwanie na zezwolenie na start. Chwilę potem, gdy E190 nabierał jeszcze prędkości, wieża zezwoliła B773 na rozpoczęcie startu.
Jednak w tym momencie E190 zderzył się z ptakiem i załoga przerwała start przy prędkości 135 KIAS. Piloci od razu poinformowali o tym fakcie ATC, ale miało to miejsce dokładnie w tym samym czasie gdy B773 potwierdził zezwolenie i rozpoczął start. Gdy Boeing osiągnął 110 KIAS, jego piloci zauważyli, że E190 wciąż znajduje się na pasie startowym, przerwali start i zaczęli gwałtownie hamować.
Oba samoloty były w stanie samodzielnie opuścić pas startowy. E190 wrócił na stanowisko postojowe, a B773 odczekał 45 minut na drodze kołowania, aby schłodzić hamulce, po czym również wrócił na stanowisko.
Kanadyjska Rada Bezpieczeństwa Transportu (TSB) poinformowała, że w zdarzeniu nikt nie doznał żadnych obrażeń ani doszło do uszkodzeń samolotów, jednak wystąpiło ryzyko kolizji i wszczęła dochodzenie w sprawie zdarzenia klasy 3.
Więcej informacji na temat tego incydentu dostępnych jest na stronie www.avherald.com
Źródło: avherald

Komentarze