Ośrodek Kształcenia Lotniczego ma nowy samolot szkoleniowy

Ośrodek Kształcenia Lotniczego (OKL) Politechniki Rzeszowskiej ma nowy samolot szkoleniowy. Jest to „Tampico” TB-9, którego zakup był możliwy m.in. dzięki wsparciu finansowemu samorządu województwa podkarpackiego. Dyrektor OKL Mieczysław Górak poinformował PAP, że Politechnika Rzeszowska (PRz) otrzymała dotację w wysokości 350 tys. zł na unowocześnienie bazy dydaktyczno-naukowej OKL. Samolot kupiony przez Ośrodek kosztował 300 tys. zł, z czego 270 tys. zł to środki z dotacji od marszałka, a pozostałe 30 tys. zł to środki własne PRz. Pozostałe pieniądze z dotacji (80 tys. zł) zostaną przeznaczone na wyposażenie nawigacyjne do symulatorów lotów. "Tampico” TB-9 to siódmy tego typu samolot we flocie OKL-u. Górak podkreślił, że jego zakup pozytywnie wpłynie na zwiększenie potencjału szkoleniowego OKL, poprawę konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw sektora lotniczego. Jak zauważył, dzięki nowemu samolotowi, studenci nie będą musieli czekać długo w kolejce na kolejny lot. Obecnie w Ośrodku szkoli się 150 pilotów, z czego 38 to ci, którzy dopiero zaczynają. Szkolenie trwa trzy lata. OKL przygotował też 120 miejsc na szkolenia dla mechaników. Socata TB-9 Tampico to czteromiejscowy samolot. Jest on wyposażony w nowoczesne urządzenie radiowo-nawigacyjne, spełniające warunki do wykonywania lotów w przestrzeni kontrolowanej, w stałe śmigło, stałe podwozie trójkołowe. Został zaprojektowany w latach 1970. Seria TB stała się powszechnie używana w lotnictwie szkoleniowym i turystycznym. W porównaniu do innych czteromiejscowych jednosilnikowych samolotów jest stosunkowo przestronny. Skrót TB odnosi się do miasta Tarbes na południu Francji, gdzie samoloty te są produkowane. Wszystkie samoloty z tych serii zostały zmodernizowane w 2000 r. Wersje GT mają większą kabinę i aerodynamiczne ulepszenia. W latach 90-tych płatowiec TB był montowany w WSK – Mielec w ramach współpracy z firmą Socata. Flota OKL-u składa się obecnie z: siedmiu samolotów „Tampico" TB-9, dwóch „Piper” PA–28 Arrow, trzech „Piper” PA–34 Seneca V, pięciu samolotów „Liberty” XL-2 oraz jednego ZLIN-242L. Ponadto w poniedziałek otwarto też nowe drogi kołowania. Podobnie jak pozostałe mają nawierzchnię asfaltową na podbudowie z kruszywa łamanego. Górak zauważył, że zarówno drogi kołowania, jak i pas startowy posiadają własne oświetlenie do wykonywania lotów w nocy.„Ciekawostką jest fakt, że dzięki radiostacji w każdym samolocie, pilot może sam włączyć oświetlenie z samolotu podczas dolotu do lotniska, np. w przypadku, gdyby nie było nikogo z obsługi naziemnej” – zaznaczył dyr. OKL. Zakończona inwestycja objęła także budowę przejazdów z pasa startowego na terenie OKL. Droga kołowania w OKL, która będzie pełnić również funkcję drogi ratowniczo-pożarowej, pozwala na szybkie opuszczanie drogi startowej przez statki powietrzne, co z kolei wyeliminuje zagrożenia wynikające z równoczesnego szkolenia studentów na kilkunastu samolotach szkoleniowych. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa lotów, zwiększenia ich liczby i większej przepustowości samolotów podczas szkoleń lotniczych studentów pilotażu. Inwestycja została dofinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Ośrodek Kształcenia Lotniczego istniejący od 40 lat jest samodzielną, pozawydziałową jednostką organizacyjną Politechniki Rzeszowskiej. Głównym celem działalności Ośrodka, które znajduje się w podrzeszowskiej Jasionce, jest lotnicze szkolenie studentów kierunku lotnictwa i kosmonautyki na wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa PRz, na specjalności "pilotaż". Politechnika Rzeszowska jest jedyną politechniką w Polsce, która kształci pilotów lotnictwa cywilnego. Od 2007 roku PRz szkoli również mechaników lotniczych obsługi. Studenci kierunku lotnictwo i kosmonautyka PRz zdobywają przede wszystkim tytuł magistra inżyniera, a część z nich w OKL zdobywa też licencje pilota, czy mechanika. Ośrodek posiada własną nowoczesną bazę dydaktyczną: nowej generacji samoloty, symulatory lotu, własne lotnisko EPRJ z betonowym pasem startowym, zlokalizowane w sąsiedztwie międzynarodowego portu lotniczego, hangary, a także zmodernizowaną płytę postojową i nowo wybudowane drogi kołowania. OKL jako jeden z niewielu ośrodków stosuje program szkolenia zintegrowanego ATPL(A)frozen, spełniającego wymagania przepisów europejskich i zatwierdzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. W ciągu swojej historii PRz wyszkoliła 741 pilotów lotnictwa komunikacyjnego w systemie szkolenia zintegrowanego, którzy obecnie pracują w polskich i zagranicznych liniach lotniczych. Spośród nich najbardziej znanym jest kpt. Tadeusz Wrona, który w listopadzie 2011 r. awaryjnie wylądował na Okęciu Boeingem 767 z 220 pasażerami i 11 członkami załogi na pokładzie. Samolot, w którym nie udało się wysunąć podwozia, wylądował "na brzuchu"; nikt nie został ranny. Źródło: PAP

Komentarze