Boeing ujawnił propozycję w programie bezzałogowego tankowca dla US Navy

W dniu 19 grudnia br. amerykański koncern zbrojeniowy Boeing Company zaprezentował pierwszą fotografię bezzałogowego tankowca bazowania pokładowego (UCAAS), który jest oferowany dla US Navy jako MQ-25A Stingray. Przy okazji poinformowano o zakończeniu testów jednostek napędowych drona. We wtorek, 19 grudnia br. amerykański koncern zbrojeniowy Boeing Company zaprezentował pierwszą fotografię bezzałogowego tankowca bazowania pokładowego (unmanned carrier aviation air system; UCAAS), który jest oferowany dla US Navy jako MQ-25A Stingray (wcześniej znany pod nazwą Carrier-Based Aerial-Refueling System; CBARS). Fotografię ujawniono przy okazji informacji o zakończeniu testów jednostek napędowych drona, zanim demonstrator zostanie przetestowany na pokładzie jednego z superlotniskowców o napędzie nuklearnym US Navy na początku 2018 roku. Jak podkreśla gigant zbrojeniowy, bezzałogowiec został zaprojektowany tak, aby zapewnić amerykańskiej Marynarce Wojennej możliwości tankowania w powietrzu, które rozszerzyłyby zasięg operowania samolotów pokładowych: myśliwców wielozadaniowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet i przyszłych Lockheed Martin F-35C Lightning II oraz samolotów walki radioelektronicznej Boeing EA-18G Growler. Proponowany przez Boeinga, MQ-25A Stingray, będzie musiał również bezproblemowo zintegrować się podczas startu z katapultą parową lub elektromagnetyczną lotniskowców US Navy oraz podczas lądowania z aerofiniszerami na pokładzie. Jak dotąd US Navy zadecydowała, że 72 łącznie zamówione drony tankujące trafią na wyposażenie USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69), USS Carl Vinson (CVN-70) oraz USS George H.W. Bush (CVN-77), które otrzymały do testów specjalny system zarządzania bezpilotowcami o nazwie MQ-XX, który w pełni funkcjonalny ma być w 2022 roku. Przypomnijmy, że w dniu 10 października br. US Navy poprosiła przemysł o składanie swoich ostatecznych propozycji w programie. Początkowo były to koncerny zbrojeniowe Lockheed Martin, Boeing Company, General Atomics i Northrop Grumman, ale ten ostatni zrezygnował z wyścigu o kontrakt ze swoim X-47C w dniu 25 października br. (co ciekawe reprezentującym najdojrzalszą technologię spośród wszystkich oferentów, gdyż przetestowaną już jako mniejszy, uderzeniowy wariant X-47B na trzech wspomnianych lotniskowcach – przyp. red.). General Atomics zaprezentował tymczasem pełną wizualizację swojej propozycji na MQ-25A Stingray, natomiast Lockheed Martin uchylił jedynie rąbka tajemnicy poprzez swój dział zaawansowanych programów rozwojowych Skunk Works (patrz zdjęcia poniżej). Warto zauważyć, że ten ostatni na początku br. zaprezentował koncepcję samolotu-cysterny o zmniejszonej sygnaturze radarowej (stealth) ze skrzydłem rozmytym (BWB), oferowanym dla USAF. (boeing.com)

Komentarze