Airbus Defence & Space, gruntownie unowocześni samoloty Orlik

PZL Warszawa-Okęcie, dziś w składzie militarnego giganta Airbus Defence & Space, gruntownie unowocześni 12 szkoleniowych samolotów Orlik MPT. Drugie życie turbośmigłowych samolotów potrzebnych do szkolenia podstawowego pilotów wojskowych ma kosztować nieco ponad 186 mln zł. - Targowaliśmy się wytrwale, udało się uzyskać dobrą cenę – mówił we wtorek w stołecznych zakładach Batosz Kownacki, wiceminister obrony ds. modernizacji Sił Zbrojnych. Podkreślał, że MON traktuje PZL jak polską firmę i wojsku tym bardziej zależy na jej sukcesie. Samoloty PZL-130 Orlik znajdują się na wyposażeniu 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Zmodernizowane samoloty do wersji PZL-130 TC-II Orlik będą przeznaczone do prowadzenia podstawowego i zaawansowanego szkolenia pilotów wojskowych w zakresie techniki pilotowania i nawigowania w różnych warunkach atmosferycznych. Będą posiadać specjalistyczne wyposażenie typowe dla wojskowych statków powietrznych. Samoloty szkoleniowe PZL 130 Orlik TC-I zostaną poddane radykalnej modernizacji, która pozwoli im sprostać najnowszym globalnym standardom lotniczym i pozwoli im latać w przeszłych dekadach. Zgodnie z warunkami kontraktu PZL Warszawa-Okęcie wykona głęboką modernizacje konstrukcji i awioniki na 12 samolotach. Wyznaczony Orlik TC II Advanced zmodernizowany samolot dołączy do 16 podobnych samolotów, które są obecnie modernizowane z nowszego standardu Orlik TC II w jednolitej flocie. Prace rozpoczną się natychmiast i wszystkie 12 statków powietrznych wróci ponownie do służby w 42 Bazie Szkolenia Lotniczego w Radomiu w okresie od połowy 2019 r. do października 2020 r., z przyszłym rekursem 12 tys. godzin. Dwuetapowy pakiet prac obejmuje najpierw nowe skrzydła, ogony, silniki i śmigła, a następnie całkowite zastąpienie oprzyrządowania kabinowego i awioniki nowoczesnymi układami. Modernizacja pozwala na wprowadzenie systemu serwisowego opartego o stan techniczny, zamiast kalendarzowego, z połową mniej kontroli, co skutkuje znacznymi oszczędnościami kosztów operacyjnych. Wcześniej podpisano dodatkową umowę na opracowanie symulatora lotu Orlik dla Sił Powietrznych, który uzupełni pakiet wymaganych pomocy instruktażowych. (PAP, rp.pl)

Komentarze