PZL Warszawa-Okęcie, dziś w składzie militarnego giganta Airbus Defence & Space, gruntownie unowocześni 12 szkoleniowych samolotów Orlik MPT.
Drugie życie turbośmigłowych samolotów potrzebnych do szkolenia podstawowego pilotów wojskowych ma kosztować nieco ponad 186 mln zł. - Targowaliśmy się wytrwale, udało się uzyskać dobrą cenę – mówił we wtorek w stołecznych zakładach Batosz Kownacki, wiceminister obrony ds. modernizacji Sił Zbrojnych. Podkreślał, że MON traktuje PZL jak polską firmę i wojsku tym bardziej zależy na jej sukcesie. Samoloty PZL-130 Orlik znajdują się na wyposażeniu 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Zmodernizowane samoloty do wersji PZL-130 TC-II Orlik będą przeznaczone do prowadzenia podstawowego i zaawansowanego szkolenia pilotów wojskowych w zakresie techniki pilotowania i nawigowania w różnych warunkach atmosferycznych. Będą posiadać specjalistyczne wyposażenie typowe dla wojskowych statków powietrznych.
Samoloty szkoleniowe PZL 130 Orlik TC-I zostaną poddane radykalnej modernizacji, która pozwoli im sprostać najnowszym globalnym standardom lotniczym i pozwoli im latać w przeszłych dekadach. Zgodnie z warunkami kontraktu PZL Warszawa-Okęcie wykona głęboką modernizacje konstrukcji i awioniki na 12 samolotach.
Wyznaczony Orlik TC II Advanced zmodernizowany samolot dołączy do 16 podobnych samolotów, które są obecnie modernizowane z nowszego standardu Orlik TC II w jednolitej flocie. Prace rozpoczną się natychmiast i wszystkie 12 statków powietrznych wróci ponownie do służby w 42 Bazie Szkolenia Lotniczego w Radomiu w okresie od połowy 2019 r. do października 2020 r., z przyszłym rekursem 12 tys. godzin.
Dwuetapowy pakiet prac obejmuje najpierw nowe skrzydła, ogony, silniki i śmigła, a następnie całkowite zastąpienie oprzyrządowania kabinowego i awioniki nowoczesnymi układami. Modernizacja pozwala na wprowadzenie systemu serwisowego opartego o stan techniczny, zamiast kalendarzowego, z połową mniej kontroli, co skutkuje znacznymi oszczędnościami kosztów operacyjnych. Wcześniej podpisano dodatkową umowę na opracowanie symulatora lotu Orlik dla Sił Powietrznych, który uzupełni pakiet wymaganych pomocy instruktażowych. (PAP, rp.pl)
Komentarze
Prześlij komentarz