Certyfikat Typu dla śmigłowca lekkiego AW109 Trekker

Koncern Leonardo poinformował o wydaniu przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) Certyfikatu Typu dla śmigłowca lekkiego AW109 Trekker. Wiropłat został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie w lutym 2014 podczas wystawy Heli-Expo. Konstrukcja AW109 Trekker oparta jest na śmigłowcach AW109 / Grand, jednak w odróżnieniu od nich Trekker ma podwoziem płozowe. Maksymalna masa startowa wiropłata wynosi 3175 kg (3400 kg z ładunkiem 1400 kg na podwieszeniu zewnętrznym). Masa ładunku użytecznego to 1500 kg. W kabinie pasażerskiej Trekkera może pomieścić się 6 podróżnych lub 3-4 lekarzy / paramedyków albo 2 członków personelu medycznego i 2 pary noszy. W razie potrzeby dodatkowy pasażer może zająć miejsce II pilota. Wyposażenie kabiny załogi stanowi awionika glass cockpit Genesys Aerosystems. Wszystkie dane wyświetlane są na dwóch wskaźnikach o wymiarach 152 mm x 203 mm. Opcjonalnie możliwe jest zabudowanie trzeciego wskaźnika. Bezpieczeństwo lotu zwiększa zabudowanie układu syntetycznej wizji (Integrated Helicopter Synthetic Vision Technology), z funkcjami wyznaczania trasy lotu (Highway In The Sky, HITS) i zintegrowanego układu ostrzegawczego i ostrzegającego o bliskości ziemi (Integrated Helicopter Terrain Avoidance Warning System, HTAWS) zawierającego bazę danych przeszkód terenowych. Oprócz tego Trekker wyposażony jest w mapy cyfrowe, zdwojone radiostacje VHF/AM, VOR i odbiorniki GPS, rezerwowe przyrządy elektroniczne i transponder działający w Modzie S. Zespół napędowy Trekkera składa się z 2 silników turbinowych Pratt & Whitney Canada PW207C, z elektronicznym układem sterowania (FADEC) o mocy 608 kW każdy. Dzięki zabudowaniu maksymalnie 5 zbiorników, mieszczących 805 l paliwa, Trekker może wykonać lot o długotrwałości 4 h 38 min lub zasięgu 867 km. Źródło: Altair

Komentarze