Program testów samolotów C919 przewiduje zbudowanie 6 prototypów do prób w locie

Z lotniska międzynarodowego Pudong pod Szanghajem wystartował do pierwszego lotu drugi prototyp chińskiego samolotu pasażerskiego COMAC (Commercial Aircraft Corp of China) C919 nr 10102 (B-001C). Jego załogę tworzyli: Wu Xin (dowódca), Zou Li Xue (drugi pilot), Dai Wei i Liu Zi Zu (inżynierowie pokładowi). Podczas dwugodzinnego lotu przeprowadzili oni 29 procedur związanych z weryfikacją funkcjonowania różnych systemów pokładowych samolotu oraz działaniem klap, podwozia i systemów nawigacyjnych, a także silników. Lot nadzorowali specjaliści z COMAC i urzędnicy certyfikujący z Urzędu Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC).Program testów samolotów C919 przewiduje zbudowanie 6 prototypów do prób w locie (mają one wykonać ponad tysiąc lotów) i 2 do prób naziemnych (statycznych i zmęczeniowych). Pierwszy prototyp (10101) od oblotu, który odbył się 5 maja 2017, wykonał dotąd 16 lotów, w tym 9 w listopadzie, a 5 w grudniu. Uzyskanie certyfikatu typu przez C919 jest planowane na 2021. COMAC uzyskał dotąd zamówienia na 785 C919 od 27 klientów. Zamawiający to głównie przedsiębiorstwa chińskie. Pierwszy seryjny samolot ma trafić do China Eastern Airlines. Chiński samolot, o zasięgu przekraczającym w podstawowej wersji 4 tys. km i przewożący co najmniej 158 pasażerów, będzie konkurować z europejskim Airbusem A320 i amerykańskim Boeingiem 737. (Altair)

Komentarze