Zakończono program odrzutowca klasy biznes Falcon 5X

Prezes Dassault Aviation Eric Trappier zainicjował proces zakończenia umowy ze Snecmą dotyczącej opracowania silnika Silvercrest dla odrzutowca klasy biznes Falcon 5X. Pierwotnie planowano, że pierwsze silniki tego typu zostaną dostarczone przed końcem 2013, jednak problemy techniczne, jakie napotkał producent, spowodowały, że pierwszy Falcon 5X napędzany niedopracowanymi Silvercrestami wzbił się w powietrze dopiero na początku lipca tego roku. Z tego powodu w 2016 klienci odwołali zamówienia na 16 Falconów 5X. Dassault musiał przesunąć terminy prób w locie i certyfikacji, a także rozpoczęcia dostaw seryjnych odrzutowców, które zaplanowano w 2020. W październiku Safran poinformował o kolejnych problemach dotyczących sprężarki wysokiego ciśnienia Silvercresta. Dalsze opóźnienie i niespełnienie zakładanych osiągów silnika uniemożliwia wejście Falcona 5X do eksploatacji w 2020. Biorąc pod uwagę skalę ryzyka związanego zarówno z aspektami technicznymi, jak i harmonogramem programu Silvercrest, Dassault Aviation rozpoczął proces zakończenia programu Falcon 5X. Planowane jest też rozpoczęcie negocjacji z Safranem. Nadal istnieje duże zapotrzebowanie rynku na nowy samolot klasy biznes dalekiego zasięgu z bardzo dużą kabiną. Postanowiłem więc rozpocząć projekt nowego Falcona, napędzanego silnikami Pratt & Whitney Canada, o tym samym przekroju kabiny co Falcon 5X, dysponującego zasięgiem 10 180 km. Dostawy samolotów seryjnych planowane są w 2022 – stwierdził Eric Trappier. Silniki PWC napędzają inne samoloty biznesowe Dassault – Falcony 7X, 8X i 2000LXS. (Altair)

Komentarze