„Papuga” testowała w nocy nowy pas startowy na lotnisku w Pyrzowicach



Nowy pas startowy i światła podejścia na lotnisku w Pyrzowicach już przetestowane. Specjalne loty wykonała "Papuga", czyli samolot Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.  

Lotnisko w Pyrzowicach jest obecnie w stanie przyjąć samoloty wszystkich typów. Długość obecnie użytkowanej drogi startowej, która wynosi 2800 m, co prawda pozwala wystartować nawet największym samolotom, lecz z ich niepełną masą startową. Nowa droga startowa, dłuższa od obecnej o 400 m, pozwoli bezpiecznie wzbić się w powietrze nawet w pełni załadowanym i zatankowanym, największym statkom powietrznym, jak Airbus 340, czy Boeing 747. Dzięki tej inwestycji Pyrzowice będą jednym z trzech polskich lotnisk pasażerskich z drogą startową o długości powyżej trzech kilometrów. - Po pozytywnym odbiorze nowej drogi startowej zostanie ona dopuszczona do ruchu lotniczego. Wówczas zwiększy się konkurencyjność pyrzowickiego portu – mówił Cezary Orzech, rzecznik katowickiego lotniska. Jeszcze zanim pas zostanie oddany do użytku konieczne jest sprawdzenie, czy zamontowane na nim urządzenia pomagające pilotom w lądowaniu poprawnie działają. Własnie tym zajęła się "Papuga" - specjalny samolot Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej służący do wykonywania lotów testowych. Sprawdzana była przede wszystkim dokładność wskazań świateł i związane z nimi parametry. - Podczas lotu "Papugą" zweryfikowaliśmy działanie świateł drogi startowej i wskaźników ścieżki podejścia - tłumaczy Paweł Witeska, inspektor Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Podkreśla, że sprawdzona musiała być każda lampa. Źródło: TVN24

Komentarze