Oblot Iskry SP-YBC!



Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła przywróciła do życia legendarny samolot TS-11 Iskra bis D. Samolot o numerze fabrycznym 3H 1214 (zarejestrowany w kategorii „Specjalny”) otrzymał znaki rejestracyjne SP-YBC.
Po dziesięciu latach przerwy TS-11 Iskra bis D, 3H 1214, SP-YBC wzbiła się w powietrze. Pierwszy cywilny lot miał miejsce w Porcie Lotniczym Lublin (EPLB). W sobotę 18 października 2014 roku w wyremontowanej Iskrze uruchomiono silnik i przeprowadzono próby kołowania po pasie startowym. Jednak nisko wiszące chmury nie pozwoliły na wykonanie oblotu. Na szczęście niedziela należała już do „Iskry”. 19 października, czyli na niema dwa tygodnie przed „czterdziestką”, samolot wzbił się w powietrze. Za sterami usiadł pilot doświadczalny Sławomir Hetman. Iskra SP-YBC przeszła wszystkie próby z pozytywnym wynikiem.
TS-11 Iskra bis D, SP-YBC /1214 w tym roku, a dokładnie 30 października kończy czterdzieści lat. Jej ostatni, wojskowy lot odbył się 14 kwietnia 2004 roku. Samolot wycofano z eksploatacji 23 lutego 2006 r. Obecnie właścicielem Iskry jest Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła, która przywróciła samolot do drugiego życia.
Założycielami Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła są Piotr Maciejewski (prezes) i Jakub Kubicki. Piloci samolotowi i szybowcowi, wychowankowie Aeroklubu Warszawskiego.
Historia samolotu TS-11 Iskra bis D, 3H 1214 (SP-YBC)
TS-11 Iskra bis D. Wyprodukowany 30 października 1974 roku samolot z numerem seryjnym H3 1214 został dostarczony 12 listopada tego roku do JW 5401 (38 Lotniczy Pułk Szkolny), gdzie latał do 8 maja 1975 roku. W tym dniu 1214 trafił do Technicznej Szkoły Wojsk Lotniczych w Zamościu, gdzie użytkowany był do 23 stycznia 1976 roku. 4 lutego 1976 roku Iskra wraca do 38 LPSz, gdzie zostanie do 16 października 1986 roku. Następnie maszyna trafia do JW 5256 (58 LPSz) i lata tam do 9 listopada 1989 roku. 17 listopada 1214 trafia do JW 3117 (3 Pomorski LPSzB), gdzie użytkowana jest do 21 stycznia 1991 roku. 26 lipca 1991 roku powraca do 58 LPSz i pozostaje tam do 23 lutego 2006 roku (w międzyczasie 58 LPSz przemianowany zostaje na 1 Ośrodek Szkolenia Lotniczego). Ostatni lot Iskry odbył się 14 kwietnia 2004 roku, za sterami zasiadł porucznik pilot Krzysztof Kłaczyński. 23 lutego 2006 samolot wycofano z eksploatacji i przekazano do Agencji Mienia Wojskowego.
W listopadzie 2013 r. samolot staje się własnością Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła.
Źródło: Biało-Czerwone Skrzydła, Foto: airplane-pictures.net

Komentarze