Kilka dni temu samolot został przebazowany na lotnisko Rakowice- Czyżyny przy Muzeum
Lotnictwa. Można go oglądać w "dużym hangarze" do końca marca. Na
wiosnę Stearman wróci do Warszawy, a w sezonie będzie gościem wielu imprez
lotniczych w całej Polsce. Egzemplarz o numerze seryjnym 75-1204 to
wersja zbudowana dla Marynarki Wojennej o oznaczeniu N2S-3 z silnikiem
Continental W670 o mocy 220 HP, który napędza drewniane śmigło MT. Samolot
opuścił fabrykę w Wichita dokładnie 12-ego marca 1941 roku. Cena zakupu
wynosiła 6.591 $ (odpowiednik ok. 100.000 $ w dzisiejszej walucie).Podczas
służby dla US NAVY wykonywał loty w Kansas, Indianie oraz Teksasie. Ostatnie
zapisy w dokumentacji prowadzą do bazy US NAVY w Corpus Christi w stanie Teksas
gdzie nasz Stearman zakończył służbę dnia 17-ego września 1944 roku.Po Wojnie samolot został odkupiony od wojska przez
firmę Desota Flying Service i wykonywał loty agrotechniczne w stanie Teksas. Po
kilkunastu latach pracy polegającej na opryskiwaniu pól w okolicach Houston
samolot został zakupiony przez pilota - weterana II Wojny Światowej, który
użytkował go prywatnie. W 2009 roku, kolejny właściciel Thomas Newell rozpoczął
trwającą 3 lata kompletną renowację samolotu polegającą na remoncie silnika,
wymianie elementów skrzydeł, montażu nowej instalacji elektrycznej, paliwowej
oraz hamulcowej. Samolot został pokryty nowym płótnem, a wszystkie elementy
płatowca zostały wymienione na nowe lub odtworzone według historycznej
dokumentacji.Jesienią roku 2013 Stearman o numerze seryjnym 1204 był już w drodze do Warszawy, a od wiosny
tego roku lata nad Polskim niebem. Źródło: stearman.pl
Komentarze
Prześlij komentarz