EASA przyznała Airbusowi A350 certyfikat ETOPS



Airbus poinformował o uzyskaniu certyfikatu ETOPS (Extended range Twin-engine OPerationS) powyżej 180, dla samolotu A350-900. ETOPS (Extended range Twin-engine OPerationS), zwane także EDTO (Extended Diversion Time Operations) to loty wykonywane przez dwusilnikowe samoloty pasażerskie. 180 oznacza, że w przypadku awarii jednego z silników czas lotu do najbliższego lotniska zapasowego, na którym samolot może lądować, nie może przekraczać 180 minut. Jest to szczególnie ważne w przypadku konieczności zmiany trasy lotu z powodu działań wojennych, czy lotów ponad rozległymi niezaludnionymi obszarami lądowymi lub oceanami.
Dokument wydany przez EASA (Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego) zakłada też, że A350-900 może wykonywać loty ETOPS 300 i ETOPS 370, zależnie od wyboru użytkownika. Ostatni z w/w warunków oznacza, że w razie awarii silnika Roll-Royce Trent XWB samolot może kontynuować lot do destynacji oddalonej aż o 4630 km od miejsca zdarzenia.
ETOPS 300 ułatwi przewoźnikom operowanie na trasach biegnących nad północnym i środkowym Pacyfikiem, czyli odpowiednio z Azji Pd.-Wsch. i Australazji do USA. Natomiast  ETOPS 370 spowoduje zwiększenie ruchu na południowej półkuli, pomiędzy Australią, Afryką Pd. i Ameryką Pd. Oprócz tego linie lotnicze, dotychczas ograniczone przez ETOPS 180, będą mogły wybierać nowe trasy, prowadzące nad oceanami czy odludnymi regionami Ziemi, co w efekcie skróci czas lotu i obniży zużycie paliwa. Źródło; Altair

Komentarze