Airbus
poinformował o uzyskaniu certyfikatu ETOPS (Extended range Twin-engine
OPerationS) powyżej 180, dla samolotu A350-900. ETOPS (Extended range Twin-engine OPerationS),
zwane także EDTO (Extended Diversion Time Operations) to loty wykonywane przez
dwusilnikowe samoloty pasażerskie. 180 oznacza, że w przypadku awarii
jednego z silników czas lotu do najbliższego lotniska zapasowego, na którym
samolot może lądować, nie może przekraczać 180 minut. Jest to szczególnie ważne
w przypadku konieczności zmiany trasy lotu z powodu działań wojennych, czy
lotów ponad rozległymi niezaludnionymi obszarami lądowymi lub oceanami.
Dokument
wydany przez EASA (Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego) zakłada też,
że A350-900 może wykonywać loty ETOPS 300 i ETOPS 370, zależnie od wyboru
użytkownika. Ostatni z w/w warunków oznacza, że w razie awarii silnika
Roll-Royce Trent XWB samolot może kontynuować lot do destynacji oddalonej aż o 4630 km od miejsca
zdarzenia.
ETOPS
300 ułatwi przewoźnikom operowanie na trasach biegnących nad północnym i
środkowym Pacyfikiem, czyli odpowiednio z Azji Pd.-Wsch. i Australazji do USA.
Natomiast ETOPS 370 spowoduje zwiększenie ruchu na południowej półkuli,
pomiędzy Australią, Afryką Pd. i Ameryką Pd. Oprócz tego linie lotnicze,
dotychczas ograniczone przez ETOPS 180, będą mogły wybierać nowe trasy,
prowadzące nad oceanami czy odludnymi regionami Ziemi, co w efekcie skróci czas
lotu i obniży zużycie paliwa. Źródło; Altair
Komentarze
Prześlij komentarz