Na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się Konferencja Prawa Lotniczego



W dniu 24 października 2014 roku na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się Konferencja Prawa Lotniczego „International Air Law Conference. 85 Anniversary of Warsaw Convention” w związku z obchodami 85 rocznicy podpisania konwencji warszawskiej z 1929 r. Na wydarzenie zostali zaproszeni międzynarodowi eksperci prawa lotniczego, przedstawiciele świata naukowego oraz eksperci reprezentujący kancelarie prawnicze oraz instytucje zajmujące się ubezpieczeniami lotniczymi.
Konferencję otworzył Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki, który podczas swojego przemówienia podkreślił wagę konwencji warszawskiej w systemie prawa międzynarodowego i wyraził radość, że konferencja odbywa się w miejscu, w którym 85 lat wcześniej trwały obrady nad jej kształtem. W ramach otwarcia konferencji ze swoim przemówieniem wystąpił Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Ołowski. Podziękował współorganizatorowi PP „Porty Lotnicze” oraz partnerom: firmie Boeing, PLL LOT oraz PZU, a także wszystkim zgromadzonym gościom oraz prelegentom za przybycie na konferencję. W swoim wystąpieniu podkreślił, że rok 2014 jest rokiem ważnych rocznic, w którym mija nie tylko 85. rocznica podpisania konwencji warszawskiej, ale również 70. rocznica podpisania konwencji chicagowskiej oraz 100. rocznica pierwszego lotu pasażerskiego, który odbył się na trasie St. Petersburg – Tampa na Florydzie. Sesję otwierającą konferencję zakończyła przemowa Dyrektora Naczelnego Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” Pana Michała Kaczmarzyka, który podkreślił wagę wydarzenia oraz życzył wszystkim obecnym udanej i owocnej konferencji. Konferencja podzielona była na cztery panele, a moderatorem konferencji była dr hab. Małgorzata Polkowska, Stała Przedstawicielka Polski w Radzie ICAO. Moderatorem pierwszego panelu był prof. dr Pablo Mendes de Leon – Dyrektor Instytutu Prawa Międzynarodowego i Kosmicznego Uniwersytetu Leiden w Holandii. Panel poświęcony był kwestiom wartości i wyzwań dla światowego systemu warszawskiego dotyczącego odpowiedzialności przewoźników. W ramach panelu swoje prezentacje zaprezentowali Pani Maylis Casati-Ollier – Clyde and Co, prof. Laura Pierallini – Studio Legale Pierallini, Pani Sonja Radosevic – Peljhan, Prelesnik & Partners, Pani Noura Rouissi – Komisja Europejska oraz Pan Sebastian Mikosz – Prezes PLL LOT. Panel drugi dotyczący odpowiedzialności producentów oraz leasingodawców samolotów, silników i części lotniczych moderował prof. Paul Dempsey - Dyrektor Instytutu Prawa Lotniczego i Kosmicznego Uniwersytetu McGill z Kanady. Wśród panelistów znaleźli się dr Nikolai Ehlers – Ehlers & Partner, Pani Edyta Michalak – MMMLegal, Pan Alexander Uros Kosenina – GE Capital Aviation Services, prof. Stanisław Sołtysiński – SK&S. Trzeci panel, podczas którego poruszono tematy odpowiedzialności instytucji zapewniających usługi żeglugi powietrznej oraz odpowiedzialności portów lotniczych moderował prof. Francis Schubert – Skyguide, prof. Ludwig Weber – Uniwersytet McGill, Pan Maciej Rodak – Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej oraz Pan Peter Tannhauser – EUROCONTROL.
Ostatni, czwarty panel poświęcony był zagadnieniom rozwoju odpowiedzialności w lotnictwie oraz kwestii ubezpieczeń lotniczych. Panel moderowany był  przez Panią Ulla Norrhall – Munich Re. Prelegentami byli prof. Stephan Hobe, Dyrektor Instytutu Prawa Lotniczego i Kosmicznego Uniwersytetu w Kolonii, prof. Vincent Correia – Uniwersytet Paris Sud/Uniwersytet Poitiers, Pan Tomasz Suska – PZU oraz Pan Piotr Molenda – Warta.
Konferencja była okazją do wymiany doświadczeń w zakresie odpowiedzialności podmiotów lotniczych z perspektywy regulatorów, środowiska naukowego oraz kancelarii prawniczych oraz nakreślenie wyzwań, które stoją przed branżą lotniczą. Źródło: internet

Komentarze