Firma
Airbus pomyślnie przeprowadziła testy certyfikacyjne potwierdzające zdolność
samolotu A350 XWB do funkcjonowania na mokrych pasach startowych.
Podczas prób prowadzonych w Istres (Francja) samolot testowy MSN004 przejechał
po znajdującym się na pasie startowym korycie, w którym poziom wody wynosił co
najmniej 22 mm.
Podczas testu samolot stopniowo zwiększał swoją prędkość z 60 do około 140
węzłów.
Próba
ta miała na celu sprawdzenie, jak samolot będzie zachowywać się na pasach
startowych namokłych deszczem i udowodnił, że do środka jego silników i
pomocniczej jednostki napędowej (APU) nie przedostanie się ani woda znajdująca
się pod samolotem ani krople wody rozpylane przez przednie
podwozie. Na potrzeby testu na pasie startowym stworzono „wodne koryto” za
pomocą rowków, w których umieszczono gumowe pasy w celu zatrzymania wody.
Powstała w ten sposób kałuża miała 100 m długości i 29 m szerokości. Zgodnie z
planem A350 przejechał przez pas kilka razy, co miało na celu sprawdzenie
zachowania samolotu w różnych sytuacjach, takich jak użycie ciągu wstecznego.
Rezultaty testu poddane zostaną analizie przez Biuro Projektowe Airbus, które
na ich podstawie stworzy szeroką gamę typowych scenariuszy operacyjnych.
Testy
certyfikacyjne A350 XWB postępują zgodnie z planem i oczekuje się, że samolot
zdobędzie niezbędne certyfikaty w trzecim kwartale 2014 r., a w czwartym
kwartale rozpocznie służbę w barwach Qatar Airways. Pierwsze cztery egzemplarze
A350, które obecnie biorą udział w programie lotów próbnych, wylatały już
łącznie około 1 600 godzin podczas ponad 350 lotów. W kolejnych tygodniach
flotę samolotów testowych uzupełni piąty egzemplarz (MSN005). Źródło:
Airbus
Komentarze
Prześlij komentarz