Przewoźnicy stawiają na Port Lotniczy Poznań‐Ławica

2019 rok Port Lotniczy Poznań – Ławica zakończył z wynikiem 2 379 635 pasażerów, prawie 3% więcej niż zakładany na ten rok plan. W latach 2017‐2019 ruch lotniczy na naszym lotnisku stale rośnie, dzięki czemu wzrost w tych latach wyniósł 12,7%. Obecny 2020 rok będzie przełomowy dla Portu Lotniczego Poznań‐Ławica, po raz pierwszy port oferuje aż 79 destynacji.
Na rok 2020 POZ przygotowało dla mieszkańców Poznania oraz regionu 36 destynacji regularnych oraz 43 destynacje czarterowe.
Regularnie z Poznania
Birmingham i Kutaisi (Wizz Air) oraz Budapeszt, Odessa, Charków i Paryż (Ryanair) to nowe kierunki, które już pojawiły się na rozkładzie lotów Portu Lotniczego Poznań‐Ławica. Dwie pierwsze  nowości od Wizz  Air  wystartowały  16  i  18  września,  a nowe  trasy  Ryanaira wystartowały już pod koniec października 2019. Wszystkie nowe kierunki będą oferowane dwa  razy  w  tygodniu  z  naszego  lotniska.  Po  wspomnianych,  a  już uruchomionych połączeniach, które będą miały istotny wpływ na ruch lotniczy w 2020 roku w sprzedaży są już kolejne nowości od linii Ryanair do Pafos, Podgoricy i powracająca trasa do Lwowa oraz Barcelony.
Począwszy  od  sezonu  Zima  2019/2020  narodowy  przewoźnika  PLL  LOT zwiększa także częstotliwość lotów na trasie z Poznania do Warszawy, oferując nawet 6 rejsów dziennie w dni robocze (tygodniowa liczba rejsów wrośnie z 30 do 36), a linia lotnicza Lufthansa zwiększa liczbę rotacji do Frankfurtu.
Wakacyjnie
W ruchu czarterowym znajdzie się na sezon wiosna/lato 2020 aż 8 nowości proponowanych przez biura turystyczne: Larnaca, Ercan, Sharm El Sheikh, Araxos‐Patra, Almeria, Minorka, Enfidha, Salalah.
Nowy przewoźnik
Ogromną niespodziankę dla pasażerów na sezon 2020 przygotowała nowa linia lotnicza na poznańskim lotnisku – Norwegian. Już teraz w sprzedaży tego przewoźnika dwa połączenia – do Oslo (na lotnisko Gardermoen) oraz do Kopenhagi. Linia lotnicza Norwegian będzie trzecim operatorem segmentu LCC na lotnisku w Poznaniu.   W latach 2017‐2019 ruch lotniczy stale rośnie i wyniósł 12,7%. Średnio dla tych lat wyniki w segmentach to: Legacy – 11,03% LCC – 7,7% Charter – 25,27% W  kolejnych  latach  Port  Lotniczy  w  Poznaniu  przekracza  także  zaplanowaną  liczbę obsłużonych pasażerów i tak: Plan 2018 r. – 2 217 584 pasażerów Realizacja 2018 r. – 2 476 304 pasażerów. Zmiana +11,66% Plan 2019 r. – 2 313 586 pasażerów Realizacja 2019 r. – 2 379 635 pasażerów Zmiana +2,85% W 2018 roku Port Lotniczy Poznań – Ławica odnotował 33,7% wzrostu. Co było rekordowym wzrostem wśród wszystkich polskich lotnisk. Zgodnie z naszymi prognozami w tym roku nastąpiła korekta, która była nie bez znaczenia dla kolejnego roku. Mimo faktu, iż największa korekta dotknęła segment czarterowy, to nie zmienia to faktu, iż Poznań to od lat, jest niezmiennie trzecim do wielkości ośrodkiem czarterowym w Polsce, znacząco dystansującym bezpośrednią konkurencję.
Stała wzrostowa tendencja zainteresowania naszym portem przez przewoźników pokazuje przede wszystkim, że jest to lotnisko stworzone dla pasażerów. Podczas wywiadu dla portalu gospodarczego powiedziałem między innymi, iż rok ubiegły był bardzo dobry dla naszego lotniska chociażby pod kątem liczby ogłaszanych nowych połączeń, a spadek 3,9 proc wynika wyłącznie z wysokiej bazy do porównań. W 2018 roku zanotowaliśmy wzrost ruchu, w porównaniu do 2017 r., o 33,7 proc., co dało nam drugie miejsce w Europie wśród portów obsługujących do 5 milionów pasażerów rocznie. Natomiast na rynku ruchu czarterowego – aż o 65,9 proc., chyba najwyższy w Europie. To sprawiło, że w ciągu ostatnich dwóch lat, nawet przy ujemnej dynamice w 2019 r., osiągnęliśmy na tym rynku średnioroczny wzrost odprawionych pasażerów na poziomie 28,7 proc., a w trzyletnim okresie średnioroczny wzrost to 25,3 proc., nadal wyższy niż średnia dla całego polskiego rynku. Podobnie sytuacja wygląda  w  pozostałych  segmentach  ruchu,  co  ogółem  w  dwuletnim  okresie  daje średnioroczny wzrost na poziomie 13 proc. Mimo korekt wyników w 2019 roku głównie spowodowanych ruchem czarterowym, cały czas zwiększamy liczbę oferowanych kierunków i dbamy by były dostosowane do potrzeb naszych klientów – mówi Mariusz Wiatrowski, Prezes Portu Lotniczego Poznań‐Ławica.

W naszym wieloletnim programie zaplanowaliśmy, że w tym roku osiągniemy historycznie wysokie wyniki, obsłużymy 2,56 mln pasażerów.  Te  plany  nadal  podtrzymujemy,  m.in.  dlatego,  że  jesteśmy  drugim  portem regionalnym w Polsce, za Katowicami, pod względem ruchu czarterowego, a ten rynek wciąż ma duży potencjał wzrostu. Obecnie oferujemy 43 kierunki czarterowe, w tym jest 8 nowości. Natomiast z takimi przewoźnikami jak WizzAir i Ryanair zwiększamy do 36 liczbę destynacji w lotach regularnych, w części uruchomianych w sezonie letnim.  Bardzo ważne, że na kierunki skandynawskie, m.in. do Oslo Gardermoen, wszedł do nas ponownie Norwegian Air, dublując również połączenie do Kopenhagi, cały czas obsługiwane przez linię SAS, co jest dobrym sygnałem w ocenie jego potencjału – dodaje Mariusz Wiatrowski.
Planujemy też w 2020 inwestycje, które ułatwią życie wszystkim pasażerom oraz pozwolą na jeszcze sprawniejszą odprawę i kontrolę bezpieczeństwa. Niedawno otwarty nowy hotel marki Moxy by Mariott, zlokalizowany przy lotnisku dodatkowo pokazuje, że znaczenie Portu w Poznaniu  rośnie,  a  wybór  poznańskiego  lotniska  nie  był  przypadkowy.  Port  o ustabilizowanej pozycji, podlegający ciągłemu rozwojowi to doskonały zasób klientów – zapowiada Prezes Portu Lotniczego Poznań‐Ławica.
Jedną z inwestycji przewidzianej na 2020 rok są Skanery EDS – system wykrywania materiałów wybuchowych w bagażu rejestrowanym. Sortownia zostanie wyposażona w 2 skanery (tomografy) EDS normy 3 wraz ze stacjami roboczymi, serwerem, systemem zarządzającym i siecią LAN. Termin wykonania tej inwestycji to 1 września 2020 r.
W planach na rok 2020 jest również przebudowa centralnej strefy kontroli bezpieczeństwa. Zmieni się usytuowanie strefy kontroli bezpieczeństwa o 90°, zmieni się też układu kolejkowania. Ponadto strefą wolnocłową zostanie objęta wschodnia część terminala T2 (ok. 850m2). Efektem tych zmian ma być poprawa przepustowości i komfortu pasażerów, uzyskanie przestrzeni na dodatkowe 2 urządzenia kontroli (z 6 do 8), efektywniejsze wykorzystanie przestrzeni (możliwość zastosowaniaw przyszłości dłuższych I-Line’ówi body scannerów), dodatkowa przestrzeń komercyjna airside oraz magazynowa.
Port Lotniczy Poznań – Ławica planuje też modernizację nawierzchni bitumicznej dróg kołowania Alfa i Golf o powierzchni ok 5000m2 wraz z wyposażeniem w oświetlenie. Ma to zwiększyć bezpieczeństwa operacji lotniczych, a także poprawić organizację ruchu lotniczego.
Źródło: Port Lotniczy Poznań-Ławica

Komentarze