Serdecznie zapraszamy do odwiedzin w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, gdzie zaprezentowano odnowiony śmigłowiec SM-2. Jest to jeden z pierwszych polskich wiropłatów opracowanych po drugiej wojnie światowej.
SM-2 w 2019 został poddany kompleksowym działaniom restauratorskim i konserwatorskim. Były one niezbędne dla odtworzenia historycznego wyglądu jednego z nielicznych zachowanych na świecie śmigłowców polskiej produkcji. W ramach, zakończonego w grudniu ubiegłego roku, programu odbudowano kabinę pilotów, odtworzono brakujące elementy oszklenia i poszycia kadłuba oraz zabezpieczono kadłub nowymi warstwami malarskimi. Projekt został sfinansowany z dotacji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.Po rozpoczęciu licencyjnej produkcji SM-1, zespół polskich konstruktorów kierowany przez inż. J. Tyrchę rozpoczął w latach 1957–59 projektowanie jego ulepszonej wersji, nazwanej SM-2. Zwrócono uwagę na znaczny nadmiar mocy silnika, który mógł pozwolić na zabranie przez śmigłowiec większej ilości ludzi lub ładunku. Zaprojektowano zupełnie nowy kadłub z dużą, wygodną kabinę mieszczącą razem z pilotem 5 ludzi. Do kabiny można też było zabrać nosze z chorym, załadowywane przez otwierany przód. Obszerne, przesuwane drzwi po obu stronach kadłuba ułatwiały wsiadanie i wysiadanie oraz prowadzenie z powietrza operacji ratowniczych przy pomocy specjalnej wciągarki. Bogate oszklenie kabiny zapewniało pilotowi doskonałą widoczność. Przy konstruowaniu SM-2 wykorzystano z rosyjskiego Mi-1 zespół napędowy razem z wirnikiem nośnym, częściowo przekonstruowaną belkę ogonową ze śmigłem sterującym oraz podwozie.W czasie eksploatacji śmigłowca dał się odczuć spadek jego osiągów. Po przeprowadzeniu dodatkowych prób okazało się, że powodem tego był spadek mocy silnika. Spowodował to błąd w projekcie nowego chwytu do gaźnika, zasysającego gorące powietrze z układu chłodzenia.Wyprodukowano łącznie 85 egzemplarzy SM-2, kilka z nich wyeksportowano, ich odbiorcą była Czechosłowacja. Dla lotnictwa wojskowego zakupiono w sumie 80 SM-2, kilka używano potem w cywilnym lotnictwie sanitarnym. W Polsce SM-2 były użytkowane do 1979 roku.
Dane techniczne:Średnica wirnika – 14,34 m
Długość kadłuba – 12,08 m
Masa startowa – 2493 kg
Pułap – 3500 m
Zasięg – 310 km
Silnik – 7-cylindrowy silnik gwiazdowy Lit-3 o mocy 575 KM
Muzeum Lotnictwa Polskiego, które powstało w 1963 roku, chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie.
Komentarze
Prześlij komentarz