Zarząd Lufthansy podjął decyzję o zakończeniu lotów widokowych samolotem Ju 52

Zarząd Lufthansy podjął decyzję o zakończeniu lotów widokowych samolotu Ju 52, noszącego znaki rejestracyjne D-AQUI. Powodem są rosnące koszty eksploatacji. Jego użytkowanie przez Deutsche Lufthansa Berlin Stiftung (DLBS) dotowane było co roku kwotą kilku milionów euro przez narodowego przewoźnika Niemiec. 
Wyprodukowany w 1936 Ju 52 D-AQUI, został zakupiony przez Lufthansę w USA w 1984 i wyremontowany w bazie w Hamburgu. Prace renowacyjne trwały ponad rok. Latem 1986 samolot rozpoczął loty na terenie USA, które kontynuowano aż do początku l. 1990. Następnie Ju 52 został rozmontowany i przewieziony do Niemiec na pokładzie Antonowa An-124. W sezonie 2016 loty D-AQUI zostały odwołane ze względu na konieczność wymiany dźwigarów skrzydeł. Według informacji niemieckiego miesięcznika Flug Revue Ju 52 wylatał dotychczas ponad 10 tys. godzin.

W 2007 Lufthansa rozpoczęła projekt przywrócenia zdatności do lotu innego historycznego samolotu – Lockheeda L-1649 Starliner. Plan zakładał zakończenie przedsięwzięcia w 2011. Jednak projekt okazał się zbyt skomplikowany i ostatecznie zrezygnowano z niego w ub.r.

Według Lufthansy loty widokowe 16-miejscowego Ju 52, wykonywane podczas pokazów lotniczych i innych imprez masowych, nie mogą być dłużej realizowane w sposób ekonomicznie opłacalny. Władze niemieckiego towarzystwa mają rozpatrzeć alternatywne rozwiązania – być może jednym z nich będą przeloty bez pasażerów podczas imprez masowych. Działania celu utrzymania lotów Ju 52 ma także podjąć DLBS, jednak przyszłość samolotu wciąż jest bardzo niepewna.

W komentarzu dla tygodnika Flight przedstawiciel Lufthansy twierdzi, że na decyzję tę nie miała wpływu ubiegłoroczna katastrofa szwajcarskiego Ju 52, ani uziemienie pozostałych samolotów tego typu, należących do Ju-Air.

Flug Revue krytykuje postępowanie Lufthansy, uznając je za niezrozumiałe i podkreślając, że linie lotnicze nie mogą życzyć sobie lepszej reklamy. Loty D-AQUI podczas pokazów i nad miastami Republiki Federalnej Niemiec zawsze były najważniejszym wydarzeniem – każdego roku samolot przewoził ok. 10 tys. pasażerów – dodaje Flug Revue. (Altair)

 

Komentarze