Czarter Embraerów PLL LOT wydłużony do 2020 roku

Inspektorat Uzbrojenia poinformował o zawarciu w grudniu 2018 roku umowy z PLL LOT dotyczącej czarteru dwóch samolotów Embraer ERJ-175 w roku 2019 i pojedynczej maszyny tego typu w roku 2020 za łączną sumę 157,6 mln zł. Decyzja o wydłużeniu umowy związana jest z planowanym na lata 2019-2020 wejściem do służby samolotów Boeing 737-800 i harmonogramem osiągnięcia przez nie gotowości operacyjnej. Decyzja wydłużenia o kolejne dwa lata umowy z PLL LOT dotyczącej wykorzystywania do przewozów HEAD i VIP samolotów Embraer ERJ-175 200LR, jest związana z dużym zapotrzebowaniem na loty przy flocie nadal ograniczonej do dwóch samolotów Gulfstream G550. Dostarczony w listopadzie 2017 roku samolot Boeing 737-800 nie osiągnął obecnie gotowości operacyjnej, co m nastąpić w bieżącym roku. Wynika to wprost z wymogów dotyczących przeszkolenia i certyfikatów załóg, która obecnie realizują loty treningowe na tej maszynie. Natomiast dwie kolejne maszyny w standardzie BBJ2 (Boeing Bussines Jet na bazie Boeing 737-800) mają zostać dostarczone we wrześniu i listopadzie 2020 roku. W tej sytuacji MON zdecydował się na korzystanie z samolotów cywilnych do przewozów HEAD przez kolejne dwa lata.Jak Defence24 informował już 6 grudnia 2018 roku, negocjacje prowadzono w sprawi pozyskania przewozów z użyciem dwóch maszyn w okresie od 1.1.2019 r. do 31.12.2019 r. oraz jednego samolotu od 1.1.2020 r. do 31.12.2020 r. Umowa o wartości całkowitej 157 676 392,56 złotych netto została zawarta 28 grudnia 2018 roku i oprócz udostępnienia samolotów w powyższych okresach obejmuje również ich obsługę techniczną, ubezpieczenie, koszty stałe załóg lotniczych, a także takie koszty zmienne, takie jak paliwo, handling, opłaty lotniskowe, nawigacyjne, czy operacyjne. Samoloty nadal będą operowały z lotniska Chopina w Warszawie.W związku z trwającym procesem szkolenia załóg na samolocie Boeing 737-800 oraz planowanymi na wrzesień i listopad 2020 roku dostawami dwóch kolejnych maszyn flota Sił Powietrznych powinna w tym czasie uzyskać zdolność do samodzielnej realizacji zadań przewozów VIP i HEAD. Warto przypomnieć, że usługi transportowe dla najważniejszych osób w państwie realizowane są na zlecenie szefów Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP, Kancelarii Senatu RP i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Samoloty Embraer 175 realizują tego typu zadania od 2013 roku, jednak możliwości ich wykorzystania ze względu na cywilne załogi są ograniczone. Pierwszy lot o statusie HEAD z wykorzystaniem samolotu Gulfstream G550 odbył się 6 sierpnia 2018 roku, natomiast Boeing 737-800 ma być zdolny do realizacji tego typu zadań w bieżącym roku. (defence24)

Komentarze