Boeing dostarczył pierwsze cysterny KC-46A Pegasus

Boeing dostarczył dwa pierwsze samoloty KC-46A Pegasus KC-46 do Bazy Sił Powietrznych USA McConnell, gdzie 22. Skrzydło Tankowania Powietrznego będzie pierwszą jednostką korzystającą z najnowszych na świecie latających cystern. Baza Sił Powietrznych USA w McConnell, w stanie Wichita, otrzyma kolejne dwa samoloty w ciągu kilku tygodni. Następnie Baza Sił Powietrznych Altus, w stanie Oklahoma, otrzyma cztery takie samoloty do szkolenia załóg obsługujących maszyny na ziemi jak i w powietrzu. Pierwsze zamówienie na nowe latające cysterny miało miejsce w 2016 roku. Razem z umową z 2018 r. Boeing sprzedał do tej pory Siłom Powietrznym Stanów Zjednoczonych 52 egzemplarze KC-46A. Amerykański producent ma w planach budowę w sumie 179 maszyn tego typu. Jest to związane z odmładzaniem floty amerykańskich Sił Zbrojnych. Chodzi zwłaszcza o wymianę najstarszych boeingów KC-135 Stratotanker, które służą od 1957 roku. Boeing otrzymał w 2011 roku wstępny kontrakt na zaprojektowanie i rozwój najnowszego samolotu tankowców Sił Powietrznych. KC-46A powstał na bazie wcześniejszej konstrukcji samolotu-cysterny – B767-2C. Ta z kolei oparta była na szerokokadłubowym samolocie pasażerskim B767-200ER. Pegasus to wielozadaniowy tankowiec zdolny do tankowania każdego samolotu kompatybilnego z międzynarodowymi procedurami tankowania w powietrzu – więc prócz maszyn US Air Force, również armii sojuszniczych. Obecnie jedynym użytkownikiem KC-46A jest USAF, ale w 2020 lub 2021 r. do tego grona dołączą Japońskie Powietrzne Siły Samoobrony. (Rynek Lotniczy)

Komentarze