Podpisano umowę na zakup dwóch samolotów dla Straży Granicznej

Umowę na zakup dwóch samolotów turbośmigłowych podpisał we wtorek komendant główny Straży Granicznej gen. bryg. Tomasz Praga – poinformowała PAP rzecznik prasowy straży por. Agnieszka Golias. Maszyny będą wyposażone w najnowocześniejsze systemy patrolowo-rozpoznawcze. Umowę na zakup dwóch nowych samolotów turbośmigłowych Let Aircraft Industries typu L 410 UVP E-20 podpisał we wtorek w Komendzie Głównej Straży Granicznej jej komendant gen. bryg. Tomasz Praga i Jan Borowski, reprezentujący konsorcjum firm JB Investments sp. z o.o. i Aero Club sp. z o.o. Obie maszyny zostaną dostarczone w październiku 2020 r. Koszt zamówienia to prawie 110 mln zł. Samoloty wyposażone są w dwa silniki turbinowe, co – jak wskazuje Straż Graniczna – pozwoli na szybkie dotarcie do miejsca rozpoznania, a także umożliwi przeszukiwanie rozległych terenów nad lądem i wodą. Samoloty będą miały najnowocześniejsze w Polsce i jedno z najnowocześniejszych w Europie wyposażenie patrolowo-rozpoznawcze, które obejmuje m.in. radary umożliwiające wstępną identyfikację obiektów na powierzchni wody, lądu i w przestrzeni powietrznej.Rzecznik prasowy Straży Granicznej por. Agnieszka Golias zaznaczyła, że będą także dysponowały systemem obserwacji lotniczej dalekiego zasięgu, który umożliwia precyzyjną identyfikację obserwowanych obiektów na dystansie około 15 km, a także modem łączności satelitarnej pozwalający na przekazywanie danych w czasie rzeczywistym. System umożliwi też łączność telefoniczną na rozległych obszarach morskich. Z kolei system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych pozwoli na rozpoznanie zarejestrowanych łodzi i statków. Maszyny mogą też być wykorzystywane m.in. do przeszukiwania akwenów wodnych w poszukiwaniu rozbitków. "W przypadku awarii jednego z silników samoloty wielosilnikowe mogą kontynuować lot do najbliższego lotniska bez narażenia na niebezpieczeństwo załogi i statku powietrznego. Ze względu na dużą moc jednostek napędowych oraz gabaryty, samoloty posiadają duży ciężar załadowania, co umożliwia zainstalowanie na ich pokładzie dużej ilości systemów obserwacyjnych i komunikacyjnych niezbędnych do prowadzenia obserwacji i rozpoznania" – zaznaczyła. Koszt zakupu dwóch samolotów wynosi prawie 110 mln zł. W 90 proc. zostanie on sfinansowany z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego ze pieniędzy Unii Europejskiej, a w 10 proc. z budżetu państwa. W związku z wysokim finansowaniem z funduszy UE samoloty – w razie zgłoszenia zapotrzebowania przez Agencję Frontex – wraz z załogą będą delegowane do wsparcia operacji poza granicami Polski. W pozostałym okresie będą wykorzystywane w krajuStraż Graniczna informuje, że samoloty L 410 UVP E-20 są wykorzystywane w siłach zbrojnych państw NATO m.in. na Słowacji, w Czechach i na Słowenii. Na świecie wykorzystywane są w 70 państwach – w Europie, Ameryce Południowej, Afryce i w Azji. W Polsce takie samoloty, ale z innym wyposażeniem, wykorzystuje Urząd Morski, m.in. do monitorowania żeglugi i zanieczyszczeń na Morzu Bałtyckim, oraz Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Straż Graniczna dysponuje 13 statkami powietrznymi. Są wśród nich 4 śmigłowce PZL-Kania, 4 samoloty PZL-104MF Wilga 2000, 2 samoloty ES-15 Stemme, śmigłowiec W-3AM Anakonda, samolot PZL-M28 Skytruck oraz samolot M-20 Mewa. Personel Lotnictwa Straży Granicznej liczy 58 osób – 22 pilotów i 36 operatorów i mechaników. W październiku 2018 r. SG podpisała umowę na dostawę śmigłowca Airbus Helicopters typu H 135 za ponad 46 mln zł. Zakup śmigłowca sfinansowano ze środków pochodzących z tzw. ustawy modernizacyjnej. Maszyna ma dwa silniki turbinowe, nowoczesne wyposażenie pilotażowo-nawigacyjne, system obserwacji lotniczej, reflektor szperacz i specjalistyczne stanowisko dla operatorów systemów pokładowych. W listopadzie podpisano umowę na zakup lekkiego śmigłowca Robinson R44 Raven II za ponad 3 mln zł. Ma on jeden silnik tłokowy i nowoczesne wyposażenie pilotażowo-nawigacyjne. Śmigłowiec jest w konfiguracji 4-miejscowej i zostanie przeznaczony do szkolenia personelu lotniczego. Obie maszyny mają zostać dostarczone jeszcze w tym roku. Straż Graniczna wykorzystuje samoloty i śmigłowce do prowadzenia działań obserwacyjno-rozpoznawczych na granicy lądowej i morskiej w celu przeciwdziałania nielegalnej migracji oraz walki z przemytem. Wykorzystywane są także w operacjach koordynowanych przez Agencję Frontex, a także w zadaniach związanych z zapewnieniem porządku publicznego i w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych. W ubiegłym roku w działaniach poza granicami kraju wzięło udział ponad 500 strażników granicznych, z czego 218 w misjach koordynowanych przez Agencję Frontex. 299 strażników uczestniczyło z kolei w 10 operacjach wsparcia dla policji w Macedonii. Polscy funkcjonariusze SG służyli m.in. w Grecji, Bułgarii, Hiszpanii, Rumunii, Estonii, we Włoszech, na Węgrzech, Słowacji, Litwie i na Łotwie. Lotnictwo Straży Granicznej w latach 2009-2017 zrealizowało z Agencją Frontex 18 misji w ochronie zewnętrznych granic Unii Europejskiej. W ubiegłym roku uczestniczyło w dwóch misjach. W maju w operacji na greckiej wyspie Lesbos wykorzystano należący do polskiej Straży Granicznej śmigłowiec W-3AM Anakonda z dwunastoosobową obsadą lotniczo-techniczną. Z kolei na przełomie sierpnia i września śmigłowiec W-3AM Anakonda z dziesięcioosobową załogą pełnił służbę na greckiej wyspie Chios. Źródło: PAP

Komentarze

Popularne posty