Pożary baterii litowo-jonowych na samolotach

W internecie została opublikowana oficjalna lista incydentów związanych z pożarami akumulatorów litowo-jonowych na samolotach i lotniskach. Co istotne, lista ta jest na bieżąco aktualizowana i wciąż się powiększa. Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA), która nadzoruje bezpieczeństwo lotnicze jest na tyle zaniepokojona rosnącym problemem, że opracowała listę incydentów i regularnie ją aktualizuje. Okazało się, że od marca 1991 r. do 2 sierpnia br. zarejestrowano 225 zdarzeń w powietrzu i na lotniskach z udziałem baterii litowych przewożonych jako ładunek lub bagaż. Ale Agencja przyznaje, że mogło być ich o wiele więcej, ale nie wszystkie zostały zgłoszone. Baterie litowo-jonowe są wykorzystywane w urządzeniach elektronicznych, takich jak telefony komórkowe czy też laptopy. FAA stwierdziła: "Przedstawiona lista nie powinna być traktowana jako pełna i obejmująca wszystkie tego tupu incydenty. To są zdarzenia odnoszące się do przewozu cargo i bagażu, których Agencja jest świadoma. Ta lista nie obejmuje trzech poważnych wypadków lotniczych, w których uczestniczące statki powietrzne przewoziły cargo obejmujące ładunek baterii litowych, ale nie udowodniono, że to on był źródłem ognia: B747 Asiana Airlines w pobliżu Korei Południowej 28 lipca 2011 r., B747 UPS w Dubaju 3 września 2010 r. i DC-8 UPS w Filadelfii 7 lutego 2006 r.” Typowy incydent tego typu miał miejsce 2 sierpnia 2018 r. Jak informuje FAA, "Podczas lotu do Salt Lake City pasażerka poinformowała, że jej telefon (iPhone 6) emitował dym i wytwarzał ciepło. Pasażerka wykrył zapach dymu i ciepło z urządzenia, które znajdowało się w tylnej kieszeni spodni. Powiadomiła o tym personel kabinowy, a telefon został umieszczony w ognioodpornej torbie w celu powstrzymania pożaru. Następnie piloci zgłosili ATC sytuację emergency i bezpiecznie wylądowali".11 maja 2018 r. w Cleveland w stanie Ohio, przenośna ładowarka pasażera (powerbank) przegrzała się i zaczęła wydzielać swąd spalenizny, gdy samolot kołował do startu. Stewardesa umieściła urządzenie w torbie bezpieczeństwa, a statek powietrzny powrócił na stanowisko postojowe. Ponad 50 linii lotniczych na całym świecie, w tym te największe i najbardziej znane, przewożą teraz na pokładach swoich samolotów torby przeciwpożarowe AvSax. Od początku 2017 r., torba AvSax, która w tym roku zdobyła prestiżową nagrodę Queen's Award, została wykorzystana już 28 razy. Pełne zestawienie incydentów związanych z pożarami baterii litowo-jonowych opracowane przez FAA dostępne jest tutaj (LINK) Źródło: linkedin.com

Komentarze

Popularne posty